Arla klar med investeringsplan på 527 millioner euro

Læs tid
4 min
Arla klar med investeringsplan på 527 millioner euro
Publiceret
31 januar 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det landmandsejede andelsmejeri Arla Foods har offentliggjort en plan om at investere mere end en halv milliard euro i 2018 som et led i virksomhedens vækstambitioner frem mod 2020.

Koncernledelsens beslutning om at øge virksomhedens investeringer betydeligt blev i denne uge godkendt på et møde i London af Arla Foods’ bestyrelse, som primært består af valgte andelshavere. Arla vil investere i ny, udvidet og forbedret produktionskapacitet såvel som innovativ teknologi.

Bestyrelsesformand Åke Hantoft understreger, at alle Arla Foods’ investeringer skal sikre langsigtede vækst- og indtjeningsmuligheder for mejeriets 11.200 europæiske andelshavere.

”Arla har en historik med gode investeringer, som har skabt vedvarende vækst. I bestyrelsen har vi besluttet at øge investeringerne, fordi vi har identificeret nye projekter og investeringer, som på både kort og lang sigt har potentiale til at give et betydeligt afkast. Den forretningsvækst, som investeringerne vil skabe for vores andelsselskab, vil skabe vækstmuligheder for andelshaverne. Vi ser investeringerne som værende væsentlige for vores fremtidige forretning,” siger Åke Hantoft.

Igennem det seneste årti har Arla øget koncernens globale forretning med 50 procent og opererer nu i 120 lande over hele verden. Dette års investeringer er fokuseret omkring fire kerneområder:

  • Imødekomme den stigende efterspørgsel på mejeriprodukter
  • Sunde og naturlige produkter, som matcher forbrugernes livsstil
  • Vise vejen inden for valle
  • Bæredygtig fødevareproduktion

Mens produktionen af mælk globalt fortsat er volatil, fortsætter forbruget af mejeriprodukter med at vokse hurtigere end nogensinde før. Arla Foods har gode muligheder for vækst ved at gribe udfordringen om at imødekomme den stigende efterspørgsel efter mejeriprodukter.

50 procent af investeringerne i 2018 er målrettet projekter, som skal øge Arla Foods’ salg uden for Europa, hvor selskabets hurtigst voksende strategiske vækstmarkeder er Mellemøsten og Nordafrika, Kina og Sydøstasien, Afrika syd for Sahara samt USA.

To tredjedele af dette års investeringsplan er fokuseret på at øge Arlas europæiske produktionskapacitet. Der investeres 266 millioner euro i Danmark, 82 millioner euro i Storbritannien, 78 millioner euro i Sverige og 65 millioner euro i Tyskland. 36 millioner euro investeres i produktion i andre lande.

Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, siger om investeringerne:

”Denne investeringsplan er en vækstplan, som har til formål at udvide og styrke vores position i vigtige mejerikategorier og geografiske markeder, hvor Arla allerede er en nøglespiller. Vores ambition er at skabe et endnu stærkere fundament for vores ejere og den fremtidige vækst i virksomheden.”

Ny laktosefri produktion i Storbritannien

Fortsat investering i sunde og naturlige produkter, der matcher forbrugernes livsstil, er en væsentlig del af Arla Foods’ investeringsplan. Investeringerne kommer på et tidspunkt, hvor Arla fortsætter med at levere på de store fødevaretrends, der påvirker forbrugernes efterspørgsel efter sunde mejeriprodukter som led i en naturlig og balanceret kost.

Arla ser strategiske muligheder indenfor laktosefri mejeriprodukter i Storbritannien. Derfor vil Arla bruge erfaringerne med laktosefri mejeriprodukter fra de skandinaviske markeder og en investering på 56 millioner euro til at skabe fundamentet for produktionen af laktosefri produkter på mejeriet i Aylesbury, Storbritannien.

I Sydøstasien og Afrika syd for Sahara stiger den disponible indkomst, og familier efterspørger i stigende grad næringsrige mejeriprodukter. For at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel planlægger Arla at udvide produktionen på Pronsfeld Mejeri i Tyskland, hvor der produceres mælkepulver og UHT-mælk til mange af Arlas strategiske vækstmarkeder uden for EU.

Investeringen i 2018 er på 10 millioner euro, og det forventes, at der skal investeres yderligere 180 millioner euro over de næste to år. Projektet vil tilføje endnu et tørretårn til den eksisterende produktion af mælkepulver. Byggeriet forventes påbegyndt sidst i 2018 afhængigt af myndighedernes godkendelse. Tørretårnet forventes at være klar til produktion i 2021.

Vise vejen inden for valle

I mejeribranchen er Arla Foods kendt som en stærk innovatør, der løbende arbejder på at øge kvaliteten og værdien af produktionen. Det afspejles af en række projekter i investeringsplanen.

Med datterselskabet Arla Foods Ingredients har Arla taget et restprodukt fra osteproduktion og gjort det til et højforædlet produkt. Arla Foods Ingredients er førende inden for valleproteiner, der bruges som ingredienser i fødevareindustrien og sælges til kunder over hele verden.

Arla Foods Ingredients modtager endnu engang store investeringer fra moderselskabet, da Arla Foods vil investere mere end 100 millioner euro i ny, banebrydende teknologi og kapacitetsudvidelser til produktion af naturlige valleprotein ingredienser til den globale fødevareindustri.

I Sverige vil der blive investeret fem millioner euro i Falkenberg Mejeri, så vallen fra mejeriets produktion af hytteost kan opkoncentreres og tilføres mere værdi gennem Arla Foods Ingredients.

Investeringer i dansk produktion

Danmark er det land, hvor Arla Foods investerer mest i 2018, da størstedelen af koncernens eksport ud af Europa produceres på selskabets danske mejerier. Blandt de mejerier, som modtager de største investeringer i år, er:

  • Arinco i Videbæk (samlet investering i 2018 er 59 millioner euro til udvidelse af mælkebehandlingskapacitet til fremstilling af børneernærings-produkter)
  • Danmark Protein i Nr. Vium (samlet investering i 2018 er 55 millioner euro til nyt spray tårn og udvidelse af produktion af specialingredienser til fødevareindustrien m.m.)
  • Troldhede Mejeri (samlet investering i 2018 er 12,9 millioner euro til udvidelse af produktion af Castello specialoste til eksport)

Videre med vedvarende energikilder

I tråd med målene for bæredygtighed i Arlas Good Growth 2020 strategi, støtter investeringsplanen 46 projekter med fokus på bæredygtighed med samlet 15 millioner euro.

Projekterne vil bidrage til reduktionen af Arlas CO2-udledning og hjælpe virksomheden med at forfølge målet om, at mindst halvdelen af energiforbruget i Arla Foods skal komme fra vedvarende energikilder som biomasse, vind og vand i 2020.

Et eksempel på dette er opførelsen af et stort biogasanlæg ved Arlas mejeri i Nr. Vium, Danmark, som vil levere varme til produktion af mælkepulver.

Læs mere om Arla Foods’ strategi, Good Growth 2020, på www.arla.com

Fakta – tidligere års investeringsplaner i Arla Foods:

2012 – 240 million euro

2013 – 277 million euro

2014 – 293 million euro

2015 – 210 million euro

2016 – 228 million euro

2017 – 335 million euro

2018 – 527 million euro

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663