Pressemeddelelse

Danskerne er ikke længere fedtforskrækkede

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Fedt har i mange år været udskældt i slankekure og blandt sundhedseksperter, og det har skræmt danskerne fra at bruge for meget fedt i maden. Men ifølge en ny undersøgelse fra Karolines Køkken er det ikke længere sådan. Danskerne er ikke længere afskrækket fra at bruge smør og fløde i madlavningen. Nu lever vi i større grad efter en balanceret tankegang om ”alt med måde”, lyder det fra Tove Færch.

Jordbær med fløde, smørstegte koteletter og flødekartofler er eksempler på retter, som oftere end tidligere finder vej til danskernes tallerkener. Fire ud af ti danskere mener, at det er blevet mere acceptabelt at bruge smør i madlavningen i dag, end det var for fem år siden. Hver fjerde dansker siger det samme om brug af fløde i madlavningen. Og hver tyvende dansker bruger faktisk mere fløde i maden i dag end for tre år siden. Det viser en ny undersøgelse fra Karolines Køkken, som er foretaget via Epinions Danmarkspanel.

Særligt samfundets ældste er de mindst fedtforskrækkede, da hver tredje dansker over 60 år synes, det er fint at tilføje lidt piskefløde, når maden skal laves. Det er dog ikke kun de ældre, som kan lide lidt piskefløde i madlavningen. Mere end hver fjerde dansker mellem 18-29 år mener, at det er blevet mere acceptabelt at bruge piskefløde i madlavningen. Det samme gør sig gældende for 31 procent af de 30-39-årige.

”Trods det store fokus på sundhed har mange danskere fået en mere afslappet og balanceret tilgang til mad. Det er en positiv udvikling, da det betyder, at vi har mere fokus på den gode smag og madglæde. Vores anbefaling er at bruge sin sunde fornuft og få skabt nogle gode madvaner med sunde råvarer, hvor der er plads til en god sovs eller en lækker dessert. Det vigtige er at bevare en balanceret livsstil,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 24 år.

Højtider og fødselsdage fejres med piskefløde
Fløde er især lig med fest og sociale stunder. Når fødselsdage og højtider som jul og påske skal fejres, vælger danskere i højere grad at bruge piskefløde i madlavningen end til daglig. Danskerne køber nemlig hele 51 procent mere fløde i julemåneden, mens flødesalget stiger med 35 procent, når det er påske. Det viser salgstal fra Arla. Faktisk benytter halvdelen af danskerne piskefløde i madlavningen til særlige lejligheder som fx fødselsdage, så fødselaren bliver fejret med manér.

”Til højtider og fødselsdage giver vi os lov til lidt ekstra selvforkælelse. Her er det fantastisk at bruge en smule fløde eller smør i madlavningen, da det giver retterne en god, afrundet smag samt den helt rigtige blødhed og konsistens. Og hvis man ikke vil have den fuldfede fløde til hverdag, er madlavningsfløde et godt alternativ til at give smag og afrunding,” siger Tove Færch.

Danskerne har stemt:
Disse kosttilgange er sundestKarolines Køkken har også spurgt danskerne om, hvilken tilgang til kost, de mener, er sundest. Og her er danskerne næsten enige. To tredjedele af danskerne mener, at det er sundest at spise en varieret kost, mens 58 procent mener, at det er sundest at spise balanceret kost ud fra et princip om ”alt med måde”. De fem kosttilgange, som danskerne finder sundest, er samlet nedenfor:

1) Spise varieret kost (65 pct.)
2) Spise balanceret kost (alt med måde) (58 pct.)
3) Skære ned på sukker (47 pct.)
4) Skære ned på fedt (44 pct.)
5) Spise meget fisk (41 pct.)

Fire gode grunde til at bruge fløde i madlavningen:

  • Selv små mængder piskefløde afrunder smagen og gør retten blød og cremet, så dufår den bedste smagsoplevelse.
  • Fløde i maden er et godt trick til børnefamilier, hvis det kniber med at få børnene til at spise grøntsager. Fløden gør det nemlig lettere at få grøntsagerne til at glide ned.
  • Fløde giver et godt modspil til syre i maden, da flødens cremede smag giver en fantastisk kontrast til det syrlige.
  • Fløde tilfører retten konsistens, så sovsen eller gryderetten bliver lige, som den skal være.

Fakta om undersøgelsen
Befolkningsundersøgelsen baserer sig på ca. 2.000 webinterviews af 18-60+-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 2. - 10. januar 2018. Resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region. Det er Karolines Køkken, der ejer resultaterne, og de må ikke viderebringes uden henvisning til Karolines Køkken.

Nøgletal fra undersøgelsen:

  • 37 procent af danskerne er enige i, at det er blevet mere okay at bruge smør i madlavningen end for fem år siden.
  • 43 procent af de 60+ årige danskere er enige i, at det er blevet mere okay at bruge smør i madlavningen end for fem år siden. Det samme mener 35 procent af de 18-29-årige, mens det gælder hele 41 procent af 30-39-årige.
  • 5 procent af danskerne bruger mere piskefløde i madlavningen i dag end for tre år siden.
  • 28 procent af danskerne er enige i, at det er blevet mere okay at bruge piskefløde i madlavningen i dag end for fem år siden.
  • 32 procent af de 60+ årige danskere er enige i, at det er blevet mere okay at bruge piskefløde i madlavningen i dag end for fem år siden. Det samme mener 27 procent af de 18-29-årige, mens det gælder 31 procent af de 30-39-årige.
  • 50 procent af danskerne benytter piskefløde i madlavningen til særlige lejligheder som fx fødselsdage
  • 34 procent af danskerne bruger piskefløde i madlavningen til højtider

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 11.200 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Holland og Luxemburg. Arla Foods er en af de stærkeste aktører i den internationale mejeriverden, med et bredt sortiment af mejeriprodukter af højeste kvalitet. Velkendte mærker som Arla®, Lurpak® og Castello® hører til Arla familien. Arla Foods er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager