Hyldest til fødevarebranchens ildsjæle: Her er de nominerede til Generation Food Award

Læs tid
4 min
Hyldest til fødevarebranchens ildsjæle: Her er de nominerede til Generation Food Award
Publiceret
23 august 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fredag den 31. august hyldes de mennesker, der gør en ekstraordinær indsats for at sikre børns gode madvaner, når Generation Food Award afholdes for anden gang i København. De nominerede er fundet i de seks kategorier for initiativer, der spænder fra at skabe nærvær og sammenhold om hverdagsmåltidet til nedbringelse af madspild. Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival står bag prisuddelingen.

Fællesspisning i Aarhus, ti års arbejde mod madspild, vegetarisk grøntsagspålæg og udvikling af sjove og engagerende madvideoer til børn på YouTube. Det er blot et udpluk af de initiativer, som er nomineret til årets Generation Food Award. Prisuddelingen hylder de aktører, der gør en forskel for at sikre gode madvaner for børn og unge. I år mødes fødevarebranchens aktører den 31. august på Israels Plads i København for at finde vinderne i Generation Food Awards seks kategorier, der spænder fra ’Årets økologiske lancering’ til ’Årets digitale initiativ’.

Bag prisuddelingen står Arla og Copenhagen Cooking & Food. Landedirektør i Arla, Jakob B. Knudsen, forklarer Arlas rolle således:

”Det er en hjertesag for os at bidrage til at sikre bedre madvaner til den næste generation. Vi ved, at et sundt forhold til mad i barndommen varer helt ind i voksenlivet. Derfor glæder vi os selvfølgelig til at hylde de ildsjæle, der er med til at gøre en forskel for børn og unge til årets Generation Food Award.”

Også hos medarrangør Copenhagen Cooking & Food Festival glæder de sig over at være med til at stable Generation Food Award på benene:

”På Copenhagen Cooking & Food Festival har vi fokus på innovation. Derfor ser vi også frem til dette års Generation Food Award, hvor vi netop skal overrække priser til aktører i fødevarebranchen, som bidrager med nye produkter og idéer for derigennem at give børn og unge bedre madvaner,” siger Stine Lolk, der er direktør for Copenhagen Cooking & Food Festival.

Landets største fødevareaktører støtter prisuddelingen
Nogle af Danmarks største fødeaktører er med til at støtte op om Generation Food Award. De har i samarbejde med Arla og Copenhagen Cooking & Food Festival hver især udvalgt en pris, som de ønsker at sponsorere. Aktørerne har selv fundet de nominerede til prisen, mens vinderen udvælges af en jury, der består af familievejleder Lola Jensen, kok og TV-vært Timm Vladimir, professor i smagsdidaktik Karen Wistoft, kok og madskribent Louisa Lorang samt tre børn fra MADlejr, som er Arla Fondens madlejrskole.

”Vi kan kun gøre en reel forskel for den næste generation, hvis fødevarebranchen står sammen. Derfor er jeg selvsagt meget stolt over, at vi har så mange brancheaktører repræsenteret på Generation Food Award i år,” siger Jakob Knudsen.

I alt seks priser bliver uddelt til Generation Food Award. Disney uddeler prisen Good for you – Fun for you. Tulip uddeler prisen for Enjoy together – mere fællesskab og nærvær. C openhagen Cooking & Food Festival uddeler prisen for Mindre Madspild. Arla uddeler prisen for Bedste Digitale Initiativ. Arla Fonden uddeler prisen for Bedste Læring, mens Føtex uddeler prisen for Årets Økologiske Lancering.

Sponsoraterne bag de seks priser går ubeskåret til Arla Fondens arbejde med at oprette flere MADlejre. Det er et initiativ drevet af Arla Fonden, som hvert år sender skolebørn afsted på MADlejr i en uge. Her får eleverne en bedre madforståelse, da de lærer at arbejde med råvarer, mad og bæredygtighed.

De nominerede til Generation Food Award 2018 er:

**Disney: Good for you – Fun for you **
En pris for at hylde dem, der gør det nemmere og sjovere at træffe det sunde valg.
De nominerede er:

  1. Organix Just
  2. Den grønne slagter
  3. FødevareBankens Morgenmadsklubber

Tulip: Enjoy together – mere fællesskab og nærvær
Prisen anerkender og fejrer dem, der tager ansvar og viser initiativ til at prioritere nærvær og sammenholm omkring hverdagsmåltider.
De nominerede er:

  1. Imran Rashid
  2. Danmark Spiser Sammen
  3. Fællesspisning i fælleshus i Aarhus

Copenhagen Cooking & Food Festival: Mindre Madspild
Prisen gives til et initiativ eller projekt, som kæmper en fantastisk kamp for at sikre mindre madspild.
De nominerede er:

  1. Spis det hele
  2. FødevareBankens Morgenmadsklubber
  3. Madspildsambassadører hos Suhrs Højskole

Arla: Bedste Digitale Initiativ
Prisen gives til et projekt, der bruger digitale muligheder til at kommunikere et godt budskab, som er i tråd med formålet om at skabe bedre madvaner.
De nominerede er:

  1. Juniorkokkeriet
  2. GoCook
  3. Mit Ydmyge Køkken

Arla Fonden: Bedste Læring
Prisen uddeles til et initiativ, der udvikler og tilbyder læringsforløb, som giver børn og unge lejlighed til at arbejde med sundhed og bæredygtighed.
De nominerede er:

  1. GoCook
  2. Madskoler
  3. Fornemmelse for mad

Føtex: Årets Økologiske Lancering
Prisen gives til årets økologiske lancering af et produkt, der kan noget særligt i forhold til smagsoplevelse, tanken bag og gøre en dyd ud af at skåne miljøet.
De nominerede er:

  1. Vebbestrup Is
  2. Naturli’
  3. Hanegal

Fakta om Generation Food Award
Generation Food Award er et nyt initiativ fra Copenhagen Cooking & Food Festival og Arla, der blev afholdt for første gang i 2017. I år afholdes prisuddelingen fredag den 31. august på Israels Plads i København. Juryen til Generation Food Award består af familievejleder Lola Jensen, professor i smagsdidaktik Karen Wistoft, kok og TV-vært Timm Vladimir, kok og madskribent Louisa Lorang samt tre børn fra MADlejr.

Awardshowet hylder de aktører, som har gjort noget særligt i årets løb for at skabe bedre madvaner til næste generation. Overskuddet går ubeskåret til Arla Fondens MADlejr, som hvert år tilbyder mere end 1.500 børn at lære at lave mad, blive inspireret til at finde glæden ved madlavning og få viden om gode madvaner. Arla Fonden har en vision om, at hele 10.000 børn årligt får samme mulighed i 2025.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663