Ny undersøgelse: Danskerne er enige - her er vores favoritretter
- Læs tid
- 4 min
- Publiceret
- 25 oktober 2018
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Når aftensmaden sættes på bordet i de danske hjem, hitter traditionelle retter som stegt kylling, frikadeller og pasta med kødsovs. Men en ny undersøgelse fra Karolines Køkken viser, at der er kønsforskelle at spore i danskernes hverdagsfavoritter. Hvor mændene ofte spiser hakkebøf med brun sauce, pasta med kødsovs og frikadeller til aftensmad, vælger kvinderne retter som stegt kylling, salat og fisk.
Danskerne er glade for traditioner. Det afspejler sig også i, hvad vi kommer på middagstallerkenen. De velkendte hverdagsretter som frikadeller, stegt kylling og pasta med kødsovs er igen i år på toppen af listen over danskernes favoritter. Men om menuen står på salat eller hakkebøffer med brun sauce afhænger derimod i høj grad af, om det er tilberedt af en mand eller kvinde.
Stegt kylling med kartofler og grøntsager, pasta med kødsovs og salat er blandt de danske kvinders mest populære hverdagsretter. Hos mændene ser billedet anderledes ud. Her er favoritterne hakkebøf med brun sauce og kartofler, pasta med kødsovs og frikadeller. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Karolines Køkken foretaget via Epinions Danmarkspanel blandt 2.000 danskere.
”Der er forskel på mænd og kvinders hverdagsretter. Kvinderne spiser oftere retter med kylling, fisk og grøntsager, mens mændene er mere traditionsbundne og holder fast i de danske hverdagsfavoritter med kød, kartofler og sovs. Også rugbrød med pålæg er højt på mændenes favoritliste,” siger Tove Færch, der har været leder af Karolines Køkken gennem 24 år, og uddyber:
”Befolkningsundersøgelsen viser, at danske kvinder generelt har et større fokus på sundhed i deres madvaner end mænd. For fire ud af ti danske kvinder er det nemlig vigtigt, at aftensmaden i hverdagen er sund. Det finder kun tre ud af ti mænd vigtigt. Og knap halvdelen af kvinderne vil gerne bruge flere grøntsager og mere fisk i hverdagsretterne. Det samme gælder kun en tredjedel af mændene.”
Smag, tid og variation er vigtigst
Smagen er indiskutabelt vigtigst for danskerne, når det kommer til aftensmåltidet. Hele 68 % af danskerne finder det vigtigst, at aftensmaden smager godt. Det efterfølges af, at 41 % prioriterer, at aftensmaden ikke tager for lang tid at tilberede, mens 36 % finder variation vigtigst.
”Mange danskere har en travl hverdag, hvor aftensmaden skal klares hurtigt og effektivt, samtidig med at den skal være sund og varieret. Det kan være lidt af en udfordring at opfylde alle kravene. En god ide er derfor at variere de klassiske hverdagsretter, så du får flettet lidt mere grønt ind. Riv squash i frikadellerne og kødsovsen, put spinat i lasagnen eller pift kyllingen op med årstidens grønt,” siger Tove Færch.
”Undersøgelsen viser også andre interessante forskelle kønnene imellem. Blandt andet tilbereder kvinder oftere aftensmaden i de danske hjem, end mænd gør, og det er også et flertal af kvinderne, der planlægger og handler ind til aftensmaden. Der er med andre ord fortsat traditionelle kønsroller at spore i vores madvaner,” siger Tove Færch.
Stegt kylling vælter kødsovsen af pinden som danskernes favorit
Selvom der er forskelle på kvinder og mænds valg af menu, er de stadig enige, når det kommer til hverdagens absolutte favoritretter. Begge køn deler nemlig kærligheden for frikadeller, pasta med kødsovs og stegt kylling med kartofler eller grøntsager, som er danskernes top tre over hverdagsretter. Og især fjerkræsretten er populær i år. Hele 52 procent af danskerne spiser kylling med jævne mellemrum, og retten slår med ét procentpoint dermed pasta med kødsovs, der har været favoritmåltidet de seneste tre år.
”Jeg er ikke overrasket over at se, at kylling med kartofler og grøntsager har sneget sig ind som danskernes nye favorit. Der er kommet et større fokus på, at det er vigtigt med grønt til aftensmåltidet, og kylling er et sikkert hit hos både børn og voksne. Generelt kan vi se, at retterne i toppen af listen ligger tæt. Det vidner om, at danskerne jævnligt gentager de samme 4-5 hverdagsretter, som vi kender og ved, hvordan vi skal tilberede,” siger Tove Færch.
Om undersøgelsen:
Befolkningsundersøgelsen baserer sig på ca. 2.000 webinterviews af 18-60+-årige danskere indsamlet via Epinions Danmarkspanel i perioden 2. - 10. januar 2018. Resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region. Det er Karolines Køkken, der ejer resultaterne, og de må ikke viderebringes uden henvisning til Karolines Køkken.
Nøgletal fra undersøgelsen:
De hverdagsretter, som danskerne oftest laver er: stegt kylling med kartofler/grøntsager (52 %), pasta med kødsovs (51 %), frikadeller (47 %), lasagne (42 %) og hakkebøf med brun sauce og kartofler (40 %).
Kvindernes hverdagsfavoritter er: stegt kylling med kartofler/grøntsager (59%), pasta med kødsovs (56 %), frikadeller (49 %), lasagne (45 %) og salat (45 %).
Mændenes hverdagsfavoritter er: hakkebøf med brun sauce og kartofler (45 %), pasta med kødsovs (45 %), frikadeller (44 %), stegt kylling med kartofler/grøntsager (44 %) og rugbrød med pålæg (38 %).
Danske kvinder tilbereder oftere aftensmaden end mænd. 70 procent af kvinderne står altid eller for det meste for tilberedningen af aftensmaden mod 42 procent af mændene.
For 68 % af danskerne er det vigtigst, at aftensmaden smager godt. Det efterfølges af, at det ikke tager for lang tid at lave (41 %), og at det er varieret (36 %).
For 39 procent af kvinderne mod 30 procent af mændene er det vigtigt, at aftensmaden i hverdagen er sund.
46 procent af kvinderne mod 36 procent af mændene kunne godt tænke sig, at de i endnu højere grad, end hvad de gør nu, brugte flere grøntsager, når de laver hverdagsmad.
45 procent af kvinderne mod 37 procent af mændene kunne godt tænkt sig, at de i endnu højere grad end nu spiste fisk oftere, når de laver hverdagsmad.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.