Nyt transformationsprogram skal styrke Arla Foods

Læs tid
2 min
Nyt transformationsprogram skal styrke Arla Foods
Publiceret
20 april 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Det europæiske andelsmejeri Arla Foods har lanceret et nyt internt transformationsprogram ved navn ”Calcium”, som skal levere mere end 400 millioner euro i besparelser inden udgangen af 2020 gennem øget effektivitet i alle dele af virksomheden. Calcium skal forbedre Arlas konkurrenceevne til fordel for andelshaverne og samtidig styrke selskabets investeringsevne yderligere.

Med Good Growth 2020 har Arla en stærk koncernstrategi, der med succes har skabt vækst i selskabets forretning og fortsat er den rette i forhold til de trends, der driver det globale fødevare- og mejerimarked.

Løbende omkostningsreduktioner og effektiviseringer er en væsentlig del af Arlas Good Growth 2020 strategi. Derfor har Arla iværksat et treårigt transformationsprogram kaldet Calcium, som vil forandre virksomheden ved at skabe betydelige effektiviseringer med to primære formål i sigte:

  • At forbedre afkastet til Arlas andelshavere og opretholde en konkurrencedygtig mælkepris
  • At reinvestere i de dele af forretningen, der driver væksten

Det interne Calcium program, som allerede er sat i gang, forventes at have en effekt på mindst 400 millioner euro frem mod 2020, og resultaterne vil komme gradvist henover programmets løbetid.

Transformations-elementet af Calcium er blevet nøje planlagt siden efteråret, og Arlas ledelse har de seneste måneder øget omfanget af besparelserne. Det har de gjort i lyset af de særlige eksterne udfordringer, som Arla står over for som et resultat af det svage britiske pund og den relative, ugunstige udvikling på råvaremarkederne.

”I Arla Foods har vi altid haft en kultur, hvor vi effektiviserer og fjerner omkostninger til gavn for vores ejere, kunder og forbrugere, så i den forstand er dette ikke noget nyt,” siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods.

”Det nye er, at vi er blevet påvirket af nogle faktorer, som er uden for vores kontrol. Det er valutaeffekten som følge af Brexit, der påvirker vores faktiske forretning, og det er effekten af ændringen i industripriserne på fedt og protein, som påvirker vores relative konkurrencedygtighed over for vores internationale konkurrenter. De faktorer har påvirket vores lønsomhed, og som en ansvarlig virksomhed er vi nødt til at reagere for at udligne påvirkningen fra disse faktorer. Det gør vi med vores treårige transformationsprogram, som går på tværs af hele vores organisation og skal genoprette vores relative lønsomhed,” siger han.

Et bedre afkast til andelshaverne

Calcium-programmet omfatter aktiviteter på tværs af hele Arlas forretning – fra produktion, produkter og indkøb til marketing og medarbejdere. Det sigter mod at frigøre det fulde potentiale i Arlas organisation ved at ændre arbejdsmetoder samt reducere bureaukrati, kompleksitet og omkostninger.

Ud af de samlede besparelser på mere end 400 millioner euro forventer Arla, at cirka 300 millioner euro bliver sendt tilbage til Arlas ejere via mælkeprisen, mens de øvrige besparelser bliver reinvesteret i Arlas Good Growth 2020 strategi for at sætte yderligere fart på væksten og forberede lønsomheden.

”Vores medarbejdere er dybt engagerede i Calcium. De er motiverede og arbejder hårdt for at skabe et bedre afkast til vores ejere. Jeg er utrolig stolt af dem,” siger Peder Tuborgh.

Selvom Calcium-programmet allerede er i gang, er det for tidligt at offentliggøre, hvad de specifikke konsekvenser vil være i specifikke dele af virksomheden, herunder hvor mange jobs, der vil blive påvirket af det igangværende arbejde. Arla forventer løbende at kommunikere åbent om processen.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663