Salget af laktosefri mælk eksploderer

Læs tid
1 min
Salget af laktosefri mælk eksploderer
Publiceret
06 juni 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Økologisk laktosefri minimælk er seneste skud på stammen i en lang række af nyheder inden for laktosefri produkter hos Arla. Og allerede nu har mælken fået godt tag i danskerne. Arla melder, at hele kategorien af laktosefri mælk er i vækst og forventer en stigning på 20 pct. om året frem mod 2020.

Et liv uden laktose betyder ikke nødvendigvis et liv uden mejeriprodukter. I Arla oplever man nemlig en stor efterspørgsel på laktosefri produkter blandt danskere, der er intolerante og blandt danskere, der gerne vil leve et liv uden laktose:

”Laktosefri er gået mainstream. Alene i løbet af 2017 vækstede vores Arla laktosefri-serie med 30 pct. Og vi oplever, at forbrugere over hele landet i stigende grand efterspørger laktosefri produkter som fx yoghurt, smør og mælk,” siger Søren Bang Rasmussen, der er ansvarlig for Arla Laktosefri-brandet i Arla Danmark.

”Mælk er dog klart favoritten hos danskerne. Fra 2016 til 2017 voksede salget af laktosefri mælk med 18 pct.”

Laktosefri mælk indeholder de samme næringsstoffer som traditionel mælk og smager stort set som traditionel mælk.

Mælkekategorien vokser
I januar i år lancerede Arla en økologisk laktosefri minimælk. Minimælk er i forvejen den mest solgte mælk herhjemme, og den laktosefri variant fik hurtigt også tag i danskerne med et salg på indtil videre ca. 7.500 tons.

”For at imødekomme den stigende interesse for laktosefri mælk følger vi trop i efteråret med en ny laktosefri mælk – nemlig sødmælk,” siger Søren Bang Rasmussen og fortsætter:

”Vi forventer samtidig, at vi kun har set toppen af isbjerget. I Sverige har de i mange år haft en forkærlighed for laktosefri mælk, og sidste år blev der solgt ca. 76 mio. liter laktosefri mælk i vores naboland. Herhjemme forventer vi, at salget af laktosefri mælk vil vokse med 20 pct. om året frem mod 2020.”

Fakta: Sådan bliver laktosefri mælk til
Laktosefri mælk er mælk, hvor det naturlige mælkesukker (laktose) er blevet spaltet og delvist bortfiltreret. Mælken indeholder de samme næringsstoffer som almindelig komælk.

Arla laver laktosefri mælk ved at sende mælken gennem et filter, der filtrerer ca. 40 procent af laktosen bort, mens alle andre næringsstoffer bevares. Laktosefri mælk er altså stadig rig på calcium (kalk), protein, vitamin b2, vitamin 12, kalium, fosfor og jod. Bagefter tilsættes mælken laktase, som er det enzym, som laktoseintolerante mangler. Laktase bruges til at spalte den resterende laktose i mælken.

Processen betyder også, at der er færre kulhydrater i den laktosefri mælk, og det gør kalorieindholdet en smule lavere set i forhold til almindelig mælk.

Laktosefri mælk smager stort set som almindelig mælk.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663