​Starbucks udvider strategisk partnerskab med Arla Foods for drikkeklare produkter (RTD)

Læs tid
2 min
​Starbucks udvider strategisk partnerskab med Arla Foods for drikkeklare produkter (RTD)
Publiceret
07 juni 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Efter syv års succesfuldt forretningspartnerskab har Starbucks nu indgået en ny strategisk licensaftale med det landmandsejede andelsselskab Arla Foods. De to virksomheder har underskrevet en langsigtet strategisk aftale på 21 år, der giver Arla Foods licens til fortsat at fremstille, distribuere og markedsføre Starbucks' mælkebaserede RTD (Ready-To-Drink) drikkekaffe i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika.)

Duncan Moir, Vice President for Channel Development and Foodservice i Starbucks EMEA, siger: "Vores stærke samarbejde med Arla Foods gennem de seneste syv år er grunden til, at vores RTD-forretning er vokset med gennemsnitligt 40 % om året på tværs af EMEA. Den nye licensaftale viser, at vi er engagerede i at fortsætte vores samarbejde om at udvikle forretningen inden for RTD-sektoren, og vi er stolte af at arbejde sammen med Arla Foods".

Hanne Søndergaard, Executive Vice President og CMO i Arla Foods, siger om aftalen: "Vi er stolte over at tage endnu et skridt i vores partnerskab med Starbucks, der bringer Starbucks' velsmagende RTD-kaffedrikke ud til forbrugere i Europa og Mellemøsten til gavn for vores andelshavere. Partnerskabet kombinerer Arlas omfattende erfaring med fremstilling af mejeridrikke og vores udbredte distributionsnetværk med Starbucks' unikke kaffeekspertise. Forbrugerne i EMEA-regionen har hilst den gode smag og kvalitet af drikkevarerne velkommen, og vi er fortsat engagerede i at arbejde tæt sammen med Starbucks om at udvikle og skabe vækst i kategorien fremover".

Mulighederne inden for mælkebaserede drikkevarer er et vigtigt fokusområde i Arlas Good Growth 2020-strategi.

"Det er vores ambition at være en førende leverandør af mælkebaserede drikkevarer i Nordeuropa, Mellemøsten, Asien og Nordafrika i 2020, og den nye strategiske licensaftale med Starbucks er afgørende for at opnå dette mål. Vi mener, at innovation er nøglen til fremtidig succes og vores lanceringer af nye Starbucks Double Shot-produkter er et godt eksempel på vores fælles engagement i såvel innovation som forbrugerne", siger Hanne Søndergaard.

I 2010 valgte Starbucks Arla Foods som licenspartner til at fremstille, distribuere og markedsføre mælkebaserede RTD-kaffedrikke til supermarkeder og dagligvarebutikker i EMEA-regionen. Arla forventer fortsat at udvide forretningen geografisk for at dække forbrugernes behov. Siden Starbucks valgte Arla Foods som licenspartner i 2010, er RTD-forretningen vokset med gennemsnitligt 40 % hvert år.

I 2018 har Arla lanceret Starbucks-drikkevarer i 38 lande på tværs af EMEA og forventer at sælge mere end 110 mio. enheder pr. år. Produkterne produceres på Arla Foods' mejeri i Esbjerg og fremstilles af mælk fra Arla Foods' 11.200 andelshavere samt arabica-kaffe fra Starbucks Coffee Company, der er indkøbt via 100 % etisk ansvarlig handel.

Der vil ikke blive offentliggjort yderligere oplysninger om aftalen.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663