Pressemeddelelse

Arla indgår 12-årig licensaftale med Kraft Heinz for osteforretning i Mellemøsten

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Aftalen giver Arla Foods (”Arla”) licens til at bruge Kraft®-brandet de næste 12 år i Mellemøsten på den smelteostforretning, som Arla for nylig købte af Mondeléz International.

Markederne, der er omfattet af licensaftalen, er Bahrain, Irak, Israel, Jordan, Kuwait, Libanon, Libyen, Mauritius, Oman, Palæstina, Qatar, Saudi-Arabien, Syrien, Forenede Arabiske Emirater, Yemen og Seychellerne.

”Vi er glade for aftalen med Kraft Heinz. Den sikrer en vigtig kontinuitet i den forretning, vi har købt, og det er også godt nyt for de millioner af forbrugere i regionen, der kender og elsker Krafts osteprodukter. Sammenlægningen af Krafts varemærkede produktserie og vores eget Puck®-sortiment sikrer os en førerposition i ostekategorien, da vi kan tilbyde vores kunder og forbrugere markedets to stærkeste brands,” siger Executive Vice President for Arlas internationale zone Tim Ørting Jørgensen.

Den royalty-baserede licens giver Arla ret til at anvende Kraft-mærket på osteprodukter med undtagelse af Macaroni & Cheese og indpakkede fødevareprodukter, der indeholder en kombination af ost og andre fødevarer som f.eks. ost og kiks.

Vilkårene i licensaftalen er ikke oplyst.

Udvidelse af Arlas forretning i Mellemøsten
I december 2018 meddelte Arla, at selskabet havde indgået en aftale med den amerikanske multinationale konfekture-, fødevare- og drikkevareproducent Mondeléz International om køb af deres smelteostforretning i Mellemøsten, som er samlet under brandet Kraft. Aftalen blev formelt indgået den 28. maj, hvor Arla overtog aktiviteterne.

Med opkøbet får Arla også det fulde ejerskab over det topmoderne osteproduktionsanlæg i Bahrain, hvilket giver selskabet mulighed for at udvide sin varemærkede osteproduktion i Mellemøsten og Nordafrika (”MENA”) og styrke den generelle effektivitet i forsyningskæden.

MENA-regionen er et af de vigtigste geografiske områder i Arlas Good Growth 2020-strategi.

MENA er Arlas største marked udenfor Europa, og siden 2010 har selskabet via organisk vækst mere end fordoblet sit salg i regionen, gennem stærke positioner på markedet for ost under brandet Puck®, smør under brandet Lurpak® samt mælkepulver og UHT-mælk under de to brands Dano® og Arla®.

I 2018 havde Arla en omsætning fra detailhandel og foodservice i MENA-regionen på 560 mio. EUR.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 10.300 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt(kun journalister/presse)

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonPressechef

Presseansvarlig i Danmark (kun henvendelser fra pressen).

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark

Theis Brøgger
Primær kontaktperson

Theis BrøggerKommunikationsdirektør

Globalt ansvarlig for koncernkommunikation i Arla.