Ny Arla-kampagne: Sådan gør vi mælk mere klimavenligt

Læs tid
4 min
Ny Arla-kampagne: Sådan gør vi mælk mere klimavenligt
Publiceret
23 september 2019
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Du skal kunne drikke et glas mælk, der ikke belaster klimaet. Det er Arlas mål. Nu sætter en ny, stor kampagne fokus på, hvad Arla helt konkret gør, skridt for skridt, og hvordan målet skal nås i samarbejde med forbrugere, forskere og politikere.

En ny stor kampagne fra Arla vil over de næste ti uger fortælle danskerne om Arlas klima-ambitioner og vejen mod fuldstændig klimaneutral mælk. På togstationer, i tv-reklamer, på nettet og sociale medier vil danskerne møde fakta og fortællinger, der viser Arlas arbejde med, skridt for skridt, at reducere klimaaftrykket fra mælk.

"Den globale klimaudfordring kræver store ambitioner og en massiv indsats i alle dele af samfundet. Og som en af Danmarks største fødevarevirksomheder har Arla også et stort ansvar og samtidig en helt unik mulighed for at gøre en forskel. Med vores nye kampagne vil vi gerne fortælle danskerne, hvordan vi løfter vores ansvar og helt konkret, arbejder benhårdt for, skridt for skridt, at gøre mælk 100 procent klimaneutralt," siger Jakob Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

Mange veje mod målet

Tidligere på året meldte Arla ud, at andelsselskabet med 3.500 danske ejere, vil reducere den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være fuldstændig CO2-neutral inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten, fremstillingen på mejerierne, emballagen og forbrugernes adfærd. Arla og mejeriets tusindvis af ejere er allerede kommet et godt stykke. Landmændene har siden 1990 reduceret udledningen med 24 procent, og resten af Arla har siden 2005 sparet 22 procent CO2, selvom mængden af mælk er øget med 40 procent.

Arla vil de kommende år skære endnu en stor bid af sin CO2-udledning væk gennem en række forskellige initiativer, der allerede er iværksat. Klimatjek på flere tusinde Arla-gårde, så landmanden kan holde øje med sit klimaregnskab og bruge indsigterne til at finde klimabesparelser. Der er lavet grønnere emballage, som blandt andet skærer næsten en tredjedel af mælkekartoners CO2-udledning, og et nyt CO2-mærke gør det let for danskerne at genkende klimareduceret Arla-emballage. Arla støtter også forskning i ny foder til malkekøerne, så de får mindre luft i maven og udleder mindre metan. Madspild reduceres markant gennem kunstig intelligens og i samarbejde med madspildsorganisationer. Arlas grønne mælkekasser bliver fremover sorte og lavet 100 procent af genbrugsplast. Og Arla tester og udruller 100 procent grønne energiløsninger på gårdene og mejerierne samt i mælketransporten.

"Vi kender selvfølgelig endnu ikke alle svarene på, hvordan vi kommer helt i mål med vores ambition om klimaneutral mælk. Men jeg er meget optimistisk. Arla og vores ejere har i årevis arbejdet på at reducere klimaaftrykket og er kommet et godt stykke. Og med de løsninger, vi nu har til rådighed, kan vi høste store klimabesparelser de kommende år. Det er vores emballage et godt eksempel på. I år bliver 600 millioner mælkekartoner i Danmark og resten af Europa grønnere ved hjælp af biobaseret plast," siger Jakob Knudsen, der håber på, at kampagnen også kan være med til at bidrage til en konstruktiv dialog om mælk og bæredygtighed.

Arla er klar over, at mange danskere gerne vil se handling og løsninger hurtigst muligt.

"Vi er alle sammen klimautålmodige og vil hellere ændre tingene i dag end i morgen. Kunsten bliver at gøre tingene rigtigt og i den rækkefølge, vi får de klimaeffektive løsninger til rådighed. Danskerne kan have tillid til, at Arla målrettet gør alt, hvad vi kan, og er ambitiøse på klimaets vegne. Derfor vil vi være åbne og tydelige om vores initiativer og vores klimafremskridt samt de dilemmaer, som vi møder," siger Jakob Knudsen.

Målet skal nås ved fælles hjælp

Arla lægger vægt på, at 100 procent klimaneutral mælk forudsætter stærke partnerskaber og en håndsrækning fra danskerne, politikerne og forskere.

"Det kræver en stærk holdindsats at gøre Danmark klimaneutral. Arla kan ikke nå i mål på egen hånd. Forbrugerne kan hjælpe os med at sortere vores emballage, så vi kan genanvende den. De kan have fokus på at undgå madspild af mælk og andre mejeriprodukter. Og så håber jeg selvfølgelig, at de vil vælge mejeriprodukter med lavere klimapåvirkning, selvom de måske koster lidt mere," siger Jakob Knudsen.

Politikerne kan hjælpe på flere planer.

"Vi har for eksempel brug for endnu mere landbrugsforskning i verdensklasse. Affaldssorteringen i hele landet skal indrettes, så grønne mælkekartoner bliver sorteret og genanvendt – og ikke spildt og brændt. Og fremtidens landbrugspolitik skal bakke op om landmændenes klimaindsats," siger Jakob Knudsen.

Kampagnen indledes 23. september

Arla indleder sin kampagne den 23. september 2019, og de følgende 10 uger vil danskerne møde kampagnen på tv, på togstationer, på sociale medier og i medierne.

Fakta:

Arlas klimaambition:

Arla vil reducere den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015, og være fuldstændig CO2-neutral inden 2050.

Fakta om nogle af Arlas bæredygtige tiltag indtil nu:

  • Siden 1990 har Arlas landmænd reduceret CO2-udledningen på gårdene med 24 procent per kilo mælk.
  • Arla har netop skiftet emballage på 600 millioner mælkekartoner og 560 millioner yoghurtbægere i Europa. Det sparer miljøet for 7.330 tons CO2 om året.
  • Arlas grønne mælkekasser bliver fremover sorte og lavet 100 procent af genbrugsplast.
  • Arlas økologiske landmænd bruger 100 procent certificeret grøn el.
  • Arla har netop indført et nyt CO2-logo, der gør det lettere for forbrugeren at navigere efter emballager, der er CO2-reduceret.

Læs mere om Arlas initiativer mod klimaneutral mælk på https://www.arla.dk/omtanke.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663