​Arla vinder prestigefyldt CSR pris

Læs tid
1 min
HKH Kronprinsesse Mary og Arla CMO og head of corporate social responsibility, Hanne Søndergaard
Publiceret
27 oktober 2020
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods har fået tildelt CSR Prisen for sin strukturerede og transparente rapportering om samfundsansvar, bæredygtighed og klima.

CSR Prisen 2020 blev uddelt af Revisorforeningen FSR for de bedste Corporate Social Responsibility rapporter. Arla vinder prisen for bedste rapportering blandt store unoterede virksomheder.

“Vi er superstolte og meget glade for at få denne pris for vores store arbejde med CSR. Bæredygtighed er meget vigtigt for os, og det kræver en stor kontinuerlig indsats fra både medarbejdere og landmænd at levere på vores mål og sikre, et troværdigt datagrundlag til at rapportere op imod vores mål og videreudvikle vores aktiviteter,” siger CMO and Head of Corporate Social Responsibility, Hanne Søndergaard.

Fokus på klimarapportering
I år har FSR – danske revisorer valgt at lægge særlig vægt på virksomhedernes klimarapportering. 67 virksomheder var i puljen til vurdering, 7 blev nomineret af dommerpanelet og 2 priser blev uddelt – en blev delt mellem 2 børsnoterede virksomheder og en gik til Arla som unoteret.

Birgitte Mogensen, formand for FSR – danske revisorers Udvalg for Samfundsansvar og Bæredygtighed siger om Arla:
“For Arla, som vinder i kategorien for unoterede virksomheder, ses virksomhedens klimarapportering som en rollemodel med scope-opdelte CO2-udledninger og målsætninger, der er godkendt som Science Based Targets.”

Det er første gang Arla vinder CSR Prisen i kategorien stor unoteret virksomheder, og Hanne Søndergaard modtog prisen på vegne af Arla af HKH Kronprinsesse Mary.

Bæredygtighedsinititativer på tværs af forretningen
Nogle af Arlas nyeste bæredygtighedsinitiativer er andelsselskabets ambitiøse mål om at være CO2 neutral i 2050 og at reducere CO2e udledningen med 30 procent i 2030, et mål der er blevet godkendt af Science Based Targets initiativet i forhold til at opfylde målene i Paris aftalen.

Arla har indført klimatjek på gårdene for at hjælpe sine 9700 landmænd på tværs af 7 europæiske lande med at identificere udledninger og pege på tiltag til at reducere klimaaftrykket yderligere.

Arla har også lanceret mere bæredygtig emballage for flere af sine kerneprodukter så som mælkekartoner, skyr-bøtter og bægere til smør og smørbart.

Du kan læse Arlas CSR rapport her

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663