Danmarks første, store el-lastbil skal nu levere mælk i København

Læs tid
3 min
Danmarks første, store el-lastbil skal nu levere mælk i København
Publiceret
25 september 2020
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Den reducerer udledning af CO2e med 67 procent, fjerner partikelforurening og støjer markant mindre. Arlas nyeste mælkebil kører på el og er produceret af lastbilsproducenten MAN. El-lastbilen er en del af en række forskellige Arla-initiativer, der skal nedbringe klimaaftrykket fra transport.

Fremover kommer en el-lastbil til at køre mælk ud til danske forbrugere.

I et helt nyt forsøg, som Arla netop har sat i gang, testes Danmarks første store el-lastbil over 18 ton, der leverer mælken på grøn strøm, da Arla har købt grønne oprindelsescertifikater fra vindmøller, som dækker hele el-lastbilens elforbrug.

”Vi er stolte over at kunne præsentere Danmarks første store el-lastbil som en del af vores distribution. Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. El-lastbiler er en af de muligheder, vi tester,” siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.

Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt. Sidste år blev to biogaslastbiler også sat ind i distributionen som et forsøg, og det forsøg går godt. Der er foreløbig sparet 35 procent CO2e pr. lastbil i forhold til normale dieselbiler, og Arla undersøger muligheden for at udvide antallet af biogasbiler.

Forventningen er, at el-lastbilen kan køre mellem 130 – 200 kilometer på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 procent CO2e i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. En normal mælkebil kører omkring 2,5 kilometer per liter diesel.

I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN, der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til københavnerne på grøn strøm.

Meget spændende perspektiv

Køleanlægget er også nyudviklet og bruger strømmen direkte fra batterierne, så afkølingen af mælken også sker ved hjælp af el.

”Det understreger, at potentialet i forsøget er kæmpestort. Hvis alt går vel, kan vi fjerne partikelforureningen, reducere støjen og derudover reducere 67 procent af CO2e-udledningen. Det er meget spændende,” siger Helle Müller Petersen.

Et af mange initiativer

El-lastbilen er ét af en række initiativer Arla har igangsat for at gøre transporten grønnere.

Blandt meget andet er chaufførerne blevet undervist i at køre miljørigtigt. De skal sikre det korrekte dæktryk for at bruge mindst muligt brændstof. Lastbilen må heller ikke køre over 80 kilometer i timen. Det sikrer, at brændstofforbruget er så lavt som muligt.

”Som led i vores mål om at blive CO2e net-neutral arbejder Arla på at gøre al distribution grøn. Et af forsøgene er el-lastbilen i Storkøbenhavn. Vi vil løbende evaluere og se på anvendeligheden og perspektiverne i forsøget,” siger Helle Müller Petersen.

Helt klimaneutral i 2050

Arlas overordnede klimaplan indebærer, at den totale udledning af drivhusgasser per produceret liter mælk skal reduceres med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og være helt neutraliseret inden 2050. Det gælder hele produktionskæden fra mælkeproduktionen på gårdene til transporten og produktionen på mejerierne, emballageforbruget og distributionen ud til forbrugerne.

En 100 procent ægte el-lastbil

Hos MAN vækker Arlas forsøg med el-lastbiler både stolthed og glæde.

”Vi er naturligvis stolte over at kunne levere den første el-drevne lastbil over 18 tons i Danmark. Vi er rigtigt glade for vores langvarige samarbejde med Arla, som nu viser vejen med grøn transport og dermed bliver vores første el-lastbilskunde” siger MANs salgsdirektør Frank Nielsen.

Arlas nye MAN eTGM kører 100 procent på el fra store batteripakker placeret under lastbilens bund. Der er således ikke tale om en hybridløsning, hvor en traditionel dieselmotor producerer el. Kølemaskinen, som skal holde mælken kold, drives også af ren el via en converter, der trækker strømmen fra bilens højspændingsbatteri.

Også liften betjenes af strøm, der kommer fra lastbilens 24V batteripakke og som oplades via solpaneler på taget af kølekassen.

Fakta om el-lastbilen

  • Lastbilen forventes at kunne køre 130-200 km per opladning, som tager 6-8 timer

  • El-lastbilen støjer markant mindre end en normal dieselbil.

  • Strømmen til lastbilen kommer fra Clever, der leverer grøn strøm

  • Lastbilen har en totalvægt på 26 tons og har op til 11 tons nyttelast.

  • Lastbilen er otte meter lang plus førerkabinen.

  • El-lastbilen er produceret af MAN.

  • El-lastbilen kommer til at køre mælk ud i Storkøbenhavn fra den 25. september 2020.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663