Pressemeddelelse

Danskernes smørbare klassiker fylder 30 år: Den gode smag af Kærgården forbliver den samme – men nu bliver emballagen mere klimavenlig

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

I 1990 blev Kærgårdens kombination af smør og rapsolie for første gang præsenteret for danskerne, og nu 30 år senere er Kærgården et af kølediskens mest folkekære produkter. Igennem årene har den gode smag af Kærgården været den samme, men nu ændrer Arla emballagen på Kærgården til en mere klimavenlig variant. Fremover vil emballagen bestå af karton og plastik, der gør emballagen 45 procent mindre CO2-tung end hidtil, hvis den affaldssorteres.

Fra denne uge ændrer Arla emballagen på Kærgården-produkterne Original, Økologisk og Let til en ny og mere klimavenlig variant. Den nye emballage udleder 45 procent mindre CO2 end tidligere, så længe forbrugerne skiller emballagen ad og affaldssorterer som papir og plast.

”Hos Arla arbejder vi målrettet på at reducere vores klimaftryk, og her spiller bæredygtig emballage en vigtig rolle. Vi er derfor glade for at kunne præsentere den nye, klimavenlige emballage på Kærgården, som er med til at reducere knap halvdelen af emballagens CO2-udledning,” siger Mette Faurschou, der er ansvarlig for Kærgården hos Arla og fortsætter:

”Vi har gjort det nemt for forbrugeren at adskille emballagens elementer og håber dermed, at forbrugerne hjælper os det sidste stykke og affaldssorterer korrekt.”

Ændringen til en mere klimavenlig emballage på Kærgården-produkterne er det seneste tiltag i Arlas ambitiøse målsætning om at gøre al emballage CO2-neutralt inden 2050. Det er et led i andelsmejeriets klimastrategi om at nedbringe udledningen af CO2 med 30 procent inden 2030 og blive klimaneutral inden 2050.

30 år med Kærgården

I dag er det svært at forestille sig et morgenbord uden Kærgården, men for blot 30 år siden fandtes det smørbare produkt ikke. I 1990 blev Kærgården nemlig introduceret på det danske marked, og derfor kan danskernes smørbare favorit nu fejre den nye emballage i forbindelse med sin 30-års fødselsdag.

”I dag er Kærgården et af danskernes mest populære mejeriprodukter, og den har en fast plads i køleskabet i de danske hjem. Derfor er det sjovt at se tilbage på lanceringen af Kærgården i 1990, hvor ideen om at blande smør med rapsolie var ret revolutionerende og kontroversiel for mange danskere. Det betød, at Kærgården blev budt velkommen med både politianmeldelser, ministerkritik og bødeforlæg, hvilket er helt svært at forstå i dag, hvor produktet er et af vores mest solgte produkter,” siger Mette Faurschou.

Kærgården produceres i dag på Holstebro Mejeri, hvor ca. 40 millioner bakker Kærgården blev produceret i 2019.

Fakta om Kærgårdens nye emballage

  • Kærgården skifter emballage til mere klimavenlige materialer. Boksen kommer til at bestå af genanvendeligt kartonsvøb, som nemt kan skilles ad fra bægeret. Kartonsvøbet affaldssorteres som pap/papir, mens bægeret, plastiklåget og foliestykket kan affaldssorteres som plastik.
  • Den nye Kærgården emballage er 45 procent mindre CO2-tung end tidligere, hvis forbrugerne skiller emballagen ad og affaldssorterer i hhv. papir og plast. Hvis man blot smider emballagen i restaffald som hidtil, reduceres CO2 med 18% grundet ændret materiale
  • Den nye Kærgården emballage kan fås i butikkerne fra nu.

Fakta om Kærgården

  • Kærgården består af 74 procent dansk smør og 26 procent rapsolie.
  • Til hver bakke Kærgården Original (200 gram) bruges 275 ml frisk fløde.
  • Kærgården fås nu i seks varianter, som alle produceres på Holstebro Mejeri.
  • I 2019 producerede Holstebro Mejeri ca. 40 millioner bakker Kærgården til det danske marked.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Bjarke Munk Kamstrup
Primær kontaktperson

Bjarke Munk KamstrupPressechef

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager