Pressemeddelelse

Ny kampagne i folkeskolens sundhedsuger: Nu skal 125.000 skoleelever selv få idéer, der skal få dem til at spise sundere og bevæge sig mere

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Skolernes sundhedsuger blev skudt i gang den 21. september og hen over de næste tre uger skal 125.000 skoleelever brainstorme, idéudvikle og arbejde sig igennem et helt nyt undervisningsforløb under navnet Arla Food Movers.Eleverne skal ud fra deres egen hverdag blive klogere på, hvordan de med bedre mad-, måltids-, og bevægelsesvaner kan skabe en sundere livsstil. ”Et indsatsområde, der er vigtigt at sætte fokus på,” siger lektor.

Har du været aktiv i frikvarterne? Har du spist dig mæt i spisepausen? Og har du bevæget dig i timerne? Sådan lyder nogle af de spørgsmål, 125.000 skoleelever over hele landet skal diskutere og tage stilling til, når de i løbet af skolernes sundhedsuger fra den 21. september til den 9. oktober blandt andet skal undersøge deres egen spisepause og finde frem til, hvilken mad der giver energi til skoledagen, og hvad bevægelse betyder for kroppen.

I løbet af de tre uger følger skoleelever fra 0. til 9.klasse et helt nyt undervisningsforløb, Arla Food Movers. Forløbet er udviklet af Arla og University College Syd, der tidligere har stået bag kampagnen Aktiv Året Rundt. Arla Food Movers skal give eleverne kompetencer til selv at tage kritisk stilling og handle aktivt for at fremme egen sundhed og trivsel – uden nogen løftede pegefingre.

Lektor: ”God idé at lade børnene bringe deres egne idéer i spil”

Det er eleverne selv, der skal på banen for at få ideer til, hvordan de kan forbedre deres mad- og bevægelsesvaner. Og det er ifølge Annemarie Olsen, der er lektor ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet og ekspert i børns spisevaner, et velvalgt udgangspunkt:

Det er en god idé at lade børnene bringe deres egne idéer i spil og at lade dem komme med forslag til at ændre på egne vaner. Det kan også bidrage til at øge deres motivation,” siger Annemarie Olsen og fortsætter:

”Derudover er det et vigtigt område at sætte fokus på allerede i en forholdsvis ung alder, fordi vi ved fra forskningen, at børn ofte tager deres vaner med ind i voksenlivet.”

Den næste generation skal blive klogere på råvarer, trivsel og sundhed

Det er ikke første gang, at Arla er med til at udvikle undervisningsmateriale til børn og unge. Food Movers bygger i store træk på undervisningsmaterialet MADmovers, som godt 25.000 elever har været igennem i årene fra 2016 til 2019. Det nye i undervisningsforløbet Food Movers er, at det både indeholder mad og bevægelse.

”Som en af Danmarks førende fødevarevirksomheder vil vi gøre vores til, at den næste generation bliver klogere på råvarer, trivsel og sundhed. Vi har fået nogle gode erfaringer fra vores tidligere projekt, som vi nu bringer ind i sundhedsugerne, så endnu flere børn og unge kan få glæde af det,” siger Helle Petersen, landedirektør for Arla Danmark.

Sundhedsugerne løber fra uge 39 til 41 og kulminerer med skolernes motionsdag fredag den 9. oktober. Klasserne har selv tilmeldt sig til forløbet via https://foodmovers.arla.dk/

Fakta om Food Movers og skolernes sundhedsuger

  • Arla og UC Syd har indgået et nyt samarbejde, og sammen udviklet Arla Food Movers, der forener kendte elementer fra tidligere undervisningsmaterialer: MADmovers og Aktiv Året Rundt.
  • 125.000 skoleelever over hele landet skal følge undervisningsforløbet Arla Food Movers i folkeskolens sundhedsuger fra den 21. september til den 9. oktober 2020 (uge 39-41).

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark

Kun henvendelser fra pressen.

Download Billeder & Videoer