Ny undersøgelse: Teenagepiger laver stadig mere mad end drengene

Læs tid
3 min
Ny undersøgelse: Teenagepiger laver stadig mere mad end drengene
Publiceret
27 august 2020
Kontaktpersoner:
Skrevet af

I en ny undersøgelse, som er den første af sin art, fortæller 1.000 unge om deres tanker og erfaringer i forbindelse med mad og madlavning. Og den viser, at pigerne, selvom vi skriver år 2020, stadigvæk er langt flittigere i køkkenet end drengene. ”Vi skal ikke have pigerne ud af køkkenet. Vi skal have drengene ind i det,” siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden.

Der er fortsat flere unge piger i køkkenet end drenge, selvom vi skriver år 2020. Det viser helt nye tal fra Arla Fonden.

43 procent af pigerne i 6. og 7. klasse har hjulpet til med madlavningen i hjemmet i løbet af de seneste syv dage. Men tallet for drengene er kun 33 procent.

”Jeg er overrasket over, at der er så mange flere piger, der hjælper til i køkkenet. Det understreger, at vi som forældre, og skolerne har en stor opgave foran os, så både pigerne og drengene kommer i spil, når der skal laves mad og hjælpes til i køkkenet derhjemme. For vi skal ikke have pigerne ud af køkkenet – vi skal have drengene ind i det,” siger Sanne Vinther, der er direktør for Arla Fonden.

Hvert år byder Arla Fonden 3.000 børn velkommen på MADlejr-skoler, hvor 6. og 7. klasser er i køkkenet en hel uge og lærer om gode madvaner og bæredygtighed. Nu har Arla Fonden spurgt 1.000 af deltagerne, før de tog afsted på MADlejr, om deres tanker om mad og erfaringer med at tilberede mad og smage nye ting.

Undersøgelsens enestående resultater, er samlet i rapporten ’Børn, Unge og Mad 2020’. Her fremgår kønsforskellene.

Pigerne er mest engageret

Drenge er lige så aktive som pigerne, når det gælder aftensmaden, der skal tilberedes. Det er resten af dagen, at pigerne trækker det store læs. Kønsforskellen er 10 procentpoint om morgenen, og forskellen øges til 17 procentpoint, når det er tid til at lave madpakker og frokost.

Undersøgelsen tyder på, at motivation er en del af forklaringen. 67 pct. af pigerne kan nemlig godt lide at lave mad. Den begejstring deler kun 44 procent af drengene. Desuden er mange piger motiveret af, at de gerne vil hjælpe deres forældre. Blandt drengene er det i højere grad pligt - forældrenes krav om hjælp - der får dem ind i køkkenet. Og 40 procent af drengene svarer, at de kun sjældent er i køkkenet, fordi de simpelthen ikke har lyst. Det kan kun 24 procent af pigerne nikke genkendende til.

”Vi skal have engageret drengene, så mange flere opdager, hvor sjovt og spændende det er at være med i køkkenet. Det kan vi også godt. Faktisk vil over halvdelen af drengene gerne være mere med i køkkenet. Og på Arla Fondens MADlejre oplever jeg, at køn ikke spiller nogen rolle,” siger Sanne Vinther.

Og vigtigheden i, at drengene også kommer i køkkenet, kan ikke understreges nok, mener Arla Fonden. For det har betydning for børnenes sundhed, at de lærer at lave mad, og drengene skal have lige så gode muligheder for i deres voksenliv at tage ansvar for deres egen sundhed, påpeger Sanne Vinther.

Hele rapporten kan læses på bornungeogmad.dk

Om rapporten: Børn, Unge og Mad 2020

Børn, unge og Mad er en ny, årlig tilbagevendende analyse, der skal være med til at fremme Arla Fondens formål: At fremme almen maddannelse, bedre madvaner og en sund livsstil blandt børn og unge.

Arla Fonden driver to MADlejrskoler og har via de godt 3.000 danske skoleelever, der hvert år besøger de to madlejre, en helt unik adgang til en gruppe, som ellers kan være svære at få i tale.

Ved at spørge ind til madlavning, madmod, måltidssituation i hjemmet og klimatænkning i maden, får vi et helt enestående billede af de unge tanker, følelser og erfaringer med mad. Den adgang til at give børn og unge en stemme findes ingen steder i dag.

Det vil Arla Fonden gerne bruge til at skabe værdi for de unge, familier, skoler, forskere og øvrige stakeholdere på området. Det vil give inspiration til indsatsen for at fremme almen maddannelse og sundere og mere bæredygtige madvaner blandt børn og unge.

Samtidig spørges et bredt udvalg af forældre om deres tanker om de samme områder. Alt i alt et materiale, som ikke har været tilgængeligt før, og som giver et enestående indblik.

Om Arla Fonden og MADlejr

Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fonden. Arla Fonden kan ikke søges, da midlerne bruges til at drive MADlejr på Helnæs på Sydfyn og den nye MADlejr i Højer med fokus på madkultur og maddannelse for skoleelever fra 6. og 7. klasser fra hele landet.

MADlejr er et nøje tilrettelagt forløb, der er bygget op over tre faser, hvor elever og lærere bliver involveret fra start til slut – med en helt særlig lejrskole som omdrejningspunktet. Før en MADlejr sættes emnerne mad, sundhed og natur på skoleskemaet. Under MADlejr arbejder eleverne med måltidet, råvarer, sundhed og bæredygtighed gennem en lang række forskellige aktiviteter. Og efter MADlejr skal klassen arbejde videre med temaerne, bl.a. via en udfordring, som de får med sig fra opholdet.

Læs mere om Arla Fonden og MADlejr på www.arlafonden.dk og www.madlejr.dk

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663