Pressemeddelelse

​Arla Foods booster onlinesalg af mejeriprodukter

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Arla fremskynder nu planerne om at blive førende inden for salg af mejeriprodukter på det europæiske marked for online handel og har sat et ambitiøst mål om at fordoble sit onlinesalg via sine kunders platforme til EUR 600 mio. på tværs af hele Europa. Under den globale COVID-19krise har Arla oplevet en fordobling i onlinesalget på mange nøglemarkeder, og den høje efterspørgsel fra forbrugere på Arlas velkendte brands som Arla® og Lurpak® forventes at fortsætte.

Det landmandsejede mejeriselskab fremskynder de eksisterende planer for at udvide onlinesalget 3 til 5 år og har valgt allerede nu at øge investeringerne i sin online tilstedeværelse samt øge antallet af medarbejdere på tværs af salgs- og marketingorganisationen i Storbritannien, Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Finland. Selskabet stræber efter at fordoble detailsalget online fra 300 mio. til 600 mio. EUR i hele Europa inden 2025.   

"Vi har et klart mål om at blive førende inden for onlinesalg af mejeriprodukter i Europa og fortsat være vores kunders foretrukne partner. Før COVID-19-krisen var online-handlen i fremgang i Europa, og vi var ved at forberede os på den tekniske del sammen med vores kunder. Den globale COVID-19krise ændrede vores købsadfærd markant i retning af onlinekanaler, og dette skift gør det muligt at fremskynde vores e-handelsambitioner og innovationspipelinen. Arbejdet er allerede godt i gang," siger Executive Vice President og CCO for Arla Europe, Peter Giørtz Carlsen. 

Arlas muligheder for at fremskynde sine online handelsplaner skyldes til dels succesen med transformations- og besparelsesprogrammet Calcium, fordi det har sikret, at selskabet er i stand til hurtigt og smidigt at skifte gear og geninvestere i forretningen med henblik på at øge onlinesalget i hele Europa. Det nye, udvidede team, der skal sætte yderligere skub i online-handlen, vil fokusere på dataanalyse, onlinekampagner og visuelt indhold for at gøre det nemt for onlineshopperen at finde Arlas kendte brands.  

Online dagligvareindkøb er kommet for at blive
Nu hvor anden bølge af COVID-19-krisen igen begrænser den fri bevægelighed i hele verden, er online-indkøb af dagligvarer, herunder friske fødevarer som mejeriprodukter, ved at udvikle sig til en blivende ændring af forbrugernes adfærd. Med de øgede investeringer i online-handel er Arla fortsat en vigtig partner og vil kunne støtte sine kunders udvidelseaf onlinebutikker og sikre, at forbrugerne har samme hurtige og nemme adgang til de mejeriprodukter, de kender fra de fysiske butikker.  

"Vi ved, at forbrugerne stadig gerne vil have mulighed for at vælge sunde og bæredygtige fødevarer som mejeriprodukter, når de handler online. Derfor ønsker vi at maksimere vores tilgængelighed og synlighed online hos vores kunder. Med vores nye ambitiøse strategi og øgede investeringer øger vi vores onlinetilstedeværelse og vil kunne levere velkendte mejeriprodukter til europæiske forbrugere via mange forskellige platforme," siger Executive Vice President og CCO for Arla Europe, Peter Giørtz Carlsen.       

Med den nye online handelsstrategi har Arla sat sig et ambitiøst mål om, at 10 % af det samlede detailsalg på tværs af de europæiske kernemarkeder skal komme fra e-handel.  

Arla møder millioner af forbrugere online hver dag 
Hvert år interagerer Arla med forbrugerne 600 millioner gange på egne digitale platforme som f.eks. websteder og sociale medier. Det er mere end 1,6 millioner gange hver dag året rundt. Med de nye investeringer og den nye strategi for online-handel ønsker Arla at skabe endnu lettere adgang til Arlas produkter ved at arbejde tættere sammen med europæiske online forhandlere for at sikre, at friske mejeriprodukter som mælk, yoghurt, smør og ost er synlige på hylderne i online dagligvarebutikker. Et eksempel på dette er tjenesten Click&Cook® i Danmark og Sverige. Når forbrugerne slår en opskrift op, kan de klikke på en Click & Cook®-knap, hvorefter en online indkøbskurv automatisk fyldes med de nødvendige ingredienser.  

I øjeblikket er et af Arlas største markeder for online-handel Storbritannien, hvor 17 procent af det samlede detailsalg foregår online. På Arlas øvrige europæiske markeder udgør det en mindre, men hastigt stigende del af det samlede salg. På nøglemarkederne Danmark og Sverige tegner online-handlen sig for omkring 4-5 procent af salget.  

Fakta om Arlas online-handel:  

  • Det er Arlas mål at blive førende inden for salg af mejeriprodukter på det europæiske marked for onlinehandel. Det er Arlas ambition at fordoble online-detailsalget fra 300 mio. til 600 mio. EUR inden 2025, og at 10 procent af alt salg i Europa skal stamme fra online detailsalg.
  • Arla øger investeringerne i sin online handelsforretning og udvider antallet af medarbejdere på tværs af salgs- og marketingorganisationen i Storbritannien, Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Finland.  
  • Hvert år interagerer Arla med forbrugerne 600 millioner gange gennem sine digitale platforme som arla.com og arla.dk, .se og .uk og gennem sine kanaler på Facebook, Instagram og LinkedIn. 
  • Storbritannien er Arlas største europæiske marked, når det gælder online-handel, idet 17 procent af Arlas detailsalg i Storbritannien foregår online. Under den første bølge af pandemien i Storbritannien var der mejeriprodukter i stort set alle online indkøbskurve (97 procent), og Arlas online handel nåede et rekordhøjt niveau på +119 procent i Storbritannien under den første bølge af pandemien.  
  • I Sverige, Danmark og Holland fordobledes onlinedetailsalget af Arla-brands og nåede mellem 5-7 procent i 2020.   

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef

Arla Danmark

Åse Andersson
Primær kontaktperson

Åse AnderssonGlobal pressechef

Arla Group