Arla underskriver global erklæring om at reducere klimapåvirkningen fra mælkeproduktion

Læs tid
2 min
Arla underskriver global erklæring om at reducere klimapåvirkningen fra mælkeproduktion
Publiceret
23 september 2021
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Andelsselskabet Arla understreger igen sit engagement i at reducere udledningen af drivhusgasser i et nyt banebrydende samarbejde med andre globale mejerivirksomheder. Initiativet hedder Pathways to Dairy Net Zero og er enestående inden for mejeriindustrien på grund af sit omfang og samarbejde med videnskaben og førende forskningsorganisationer.

Formålet med Pathways to Dairy Net Zero er at identificere og igangsætte nye positive klimatiltag i mejeribranchen samtidig med, at ny forskning skal understøtte tiltagene med data om forskellige metoder, værktøjer og veje til at opnå en bæredygtig fremtid for mejeri.

"Mejerisektoren spiller en afgørende rolle i etableringen af bæredygtige fødevaresystemer over hele verden og er med til at sikre ernæring af høj kvalitet til alle. Men det er afgørende, at hele branchen arbejder sammen om at fremskynde klimaindsatsen. Vi er utrolig stolte over, at Arla så tydeligt viser sit klare engagement i at reducere klimapåvirkningen gennem sit engagement i det nye initiativ og med erklæringen forpligter os til fortsat at investere og forske i innovative måder at reducere udledningen af drivhusgasser på, helt fra de enkelte gårde og igennem hele værdikæden. Pathways to Dairy Net Zero understøtter derfor direkte Arlas nuværende rejse og vil styrke den indsats og de tiltag, vi allerede har igangsat for at fremskynde klimaarbejdet i mejeribranchen," siger CEO i Arla Peder Tuborgh.

Som et af verdens førende mejeriselskaber vil Arla aktivt deltage i at hjælpe med at løse de klimaudfordringer, som mejeribranchen står over for. Som eksempel forpligtede Arla sig i 2019 til at reducere sin klimapåvirkning med 30% i 2030 og har en ambition om at være CO2e neutral 2050.

Arla har igangsat en række tiltag for at reducere sin udledning af drivhusgasser. En af de helt centrale er etableringen af klimatjek, hvor godt 8000 gårde i syv europæiske lande har indsendt data. Dataene er herefter blevet eksternt verificeret og viser, at Arlas landmænd har et gennemsnitligt CO2e på 1,15 kilo per kilo råmælk. Klimatjek viser også, hvor landmændene fremadrettet kan reducere mest, og det er blandt andet disse erfaringer og resultater, som Arla vil dele med kolleger i Pathways to Dairy Net Zero.

Organisationen bag Pathways to Dairy Net Zero, Global Dairy Platform, ser frem til Arla’s deltagelse og vidensdeling:

“For at vi alle kan nå i mål med Pathways to Dairy Net Zero er det nødvendigt, at vi arbejder sammen som industri og deler vores viden og erfaringer omkring brugbare løsninger. Arla har allerede sat klare, videnskabsbaserede mål og ambitioner for at reducere sin klimapåvirkning, og dette nye initiativ handler netop om at lære fra de førende virksomheder, så som Arla, hvordan vi opnår en bæredygtig fremtid for mejeri,” siger Donald Moore, Executive Director for Gloabl Dairy Platform.

Dairy Net Zero-erklæringen sætter fokus på seks nøgleprincipper:

  1. Reducere klimapåvirkning: forbedre mejeriproduktion igennem hele værdikæden for at reducere udledning af drivhusgasser.

  2. Fjerne drivhusgasser: Forbedre produktionsprocesser, der beskytter mod kulstofnedsænkning (jord, skove, græs og tørvemoser) og som komplementerer naturlige økosystemer.

  3. Tilpasning på gårde: Forbedre brug af foder, husdyrgødning, kunstgødning og energistyring på gårdniveau.

  4. Insets og offsets: Identificere og implementere alternative reduktionsmetoder

  5. Måling og overvågning: Måling af udledningen af drivhusgasser som grundlag og overvågning af fremskridt.

  6. Generel support: Støtte initiativet og understrege mejerisektorens klimaambitioner.

Du kan læse mere om Dairy Net Zero initiativet og deltagere her

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663