Fastelavnsboller hitter som aldrig før: Fastelavnsbollesøgninger er steget med over 200 procent

Læs tid
2 min
Fastelavnsboller hitter som aldrig før: Fastelavnsbollesøgninger er steget med over 200 procent
Publiceret
12 februar 2021
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Coronatrætheden har for alvor bidt sig fast i os, og det har fået os til at indlede den årlige fastelavnsbollejagt i et helt nyt tempo. Hyggen er nemlig ekstra tiltrængt under den aktuelle nedlukning – og lige nu kommer det til udtryk i fastelavnsbollebagning i stor stil. Karolines Køkkens opskriftsdatabase viser nemlig, at danskernes søgninger på fastelavnsboller er steget med over 200 procent sammenlignet med sidste år.

Efter knap et år i coronaens tegn har den danske nationaldisciplin ”hygge” nået nye højder. For med hygge holder vi danskere humøret højt, og det har givet fastelavnsbollen en helt særlig status denne vinter. Søgninger på fastelavsbolleopskrifter er steget med svimlende 225 procent i perioden 1. januar til 2. februar sammenlignet med sidste år, viser tal fra Karolines Køkkens opskriftsdatabase.

Særligt er det fastelavnsboller med creme, som lader til at være danskernes foretrukne. Den indtager en klar førsteplads i popularitet og står for 92 procent af sidehenvisningerne hos Karolines Køkken. Andenpladsen indtages af fastelavnsboller med hindbærskum, efterfulgt af varianten med fløde og marcipan. Tallene viser desuden, at det særligt er midt- og nordjyderne, der søger efter opskrifter på fastelavnsboller, sammenlignet med hvad de ellers søger efter.

”Tallene fortæller med al tydelighed, hvor populær fastelavnsbollen er blevet i år, og det er der egentlig ikke noget at sige til. Vi har forståeligt nok et stort behov for at gøre plads til lidt ekstra hygge og selvforkælelse i en hverdag, hvor mange også jonglerer hjemmekontorer, online-møder og hjemmeskoling,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken, og fortsætter:

”Jeg tror også, der ligger noget fællesskabsfølelse i lige præcis fastelavnsbollen, som vi næsten alle sammen har et forhold til. Når vi så ser, at andre har taget bageforklædet på derhjemme, og der bliver lagt flotte billeder på de sociale medier, så vil vi også selv være med. Det er endnu en måde, vi kan være ’sammen hver for sig’.”

Nedlukning øger danskernes sult på bagning

I løbet af coronakrisen har mange af os givet os i kast med forskellige DIY- og hjemmeprojekter for at få tiden til at gå. Hermed har bagning som håndværk fået et opsving. Det kom til udtryk tidligere i krisen gennem surdejsbølgen og kanelsnurren, som begge var populære bageprojekter.

Ifølge Tove Færch handler hypen i høj grad også om det sociale og kreative aspekt, som opstår i forbindelse med hjemmeprojekter. Afstresning, formgivning, ro og nærvær er nemlig mangelvarer i en travl og kaotisk hverdag, og det kan fastelavnsbollebagning være med til at komme til livs.

”I foråret sidste år så vi en stigning i søgninger på søde opskrifter på over 300 procent, og det var især de mere komplicerede opskrifter, der var populære. Mit gæt er, at der bliver kompenseret for den bekymring, der præger os alle sammen lige for tiden, med netop fordybelse og familiehygge. Der er jo også god mulighed for at inddrage både de større og mindre børn, når dejen skal røres og rulles ud – og ikke mindst, når fastelavnsbollerne skal pyntes fint. Og så er det bare en ekstra gevinst, at de også smager virkelig godt,” siger Tove Færch.

Fakta

  • Søgninger efter opskrifter på fastelavnsboller er steget med 225 procent fra 1. januar til 2. februar 2021 sammenlignet med år 2020.
  • Fastelavnsbollen med creme er den mest populære variant blandt danskerne, og den står for 92 procent af sidehenvisningerne hos Karolines Køkken.
  • På andenpladsen ligger varianten med hindbærskum, efterfulgt af varianten med fløde og marcipan
  • Det er særligt midt- og nordjyderne, som søger efter fastelavnsbolleopskrifter, når man ser det i relation til øvrige søgninger.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663