Pressemeddelelse

FUTURE26: Arla Foods lancerer ny strategi på afgørende tidspunkt for mejeribranchen

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

I dag offentliggør Arla sin nye strategi, der cementerer andelsselskabets engagement i at skabe bæredygtig mejeriproduktion og udvikle sin forretning ansvarligt. I de næste 5 år er Arla klar til at øge sine investeringer med over 40% til 4+ milliarder EUR med fokus på bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier og produktudvikling. Arla øger samtidig efterbetalingen til andelshaverne til 1+ milliard EUR for at støtte deres bæredygtige omstilling.

Efterspørgslen på mejeriprodukter vokser på globalt plan, og forbrugerne bliver samtidigt mere bevidste og forventer, at den mad, de spiser, er sund, prisvenlig og produceres ansvarligt og bæredygtigt.

I de næste fem år forventes det globale mejerimarked at vokse med 2 % per år*. I Mellemøsten, Afrika, Asien og Stillehavsområdet vil en voksende befolkning øge forbruget af mejeriprodukter. I Europa, hvor mejeriprodukter i mange år har været en mere integreret del af de daglige måltider, efterspørger forbrugerne produkter, der opfylder deres behov inden for sundhed, velvære og bæredygtig produktion samt produkter, der gør madlavning nemmere.

Arlas succesfulde Good Growth 2020-strategi sikrede vækst og markedsførende positioner både geografisk, i mejerikategorier og for Arlas globale brands. Med udgangspunkt i denne og i de globale udsigter, vil Arla i den nye strategiperiode øge sine investeringer med over 40 % til 4+ milliarder EUR indenfor bæredygtighedstiltag, produktinnovation, kapacitetsudvidelser og digitalisering og samtidigt levere en af branchens mest konkurrencedygtige mælkepriser til sine andelshavere.

For at understøtte dette har Arla netop offentliggjort en ny konsolideringspolitik, der øger afkastet til andelshaverne til 1+ milliard EUR for at støtte deres bæredygtige omstilling. Den nye konsolideringspolitik hæver efterbetalingen til 1,5 EUR-cent pr. kg mælk i stedet for de nuværende 1,0 EUR-cent pr. kg mælk, forudsat at virksomheden opnår en årlig nettoresultatandel på mindst 2,8 % af omsætningen. Efterbetalingen bliver samtidig udbetalt af to omgange i marts og september, i stedet for kun en gang årligt.

"Med vores Good Growth 2020-strategi skabte vi den rigtige opskrift til at udvikle vores brands, opnå effektivitet og investere i bæredygtige tiltag på tværs af vores værdikæde, samtidig med at vi sikrede vores andelshavere en konkurrencedygtig mælkepris. Med udgangspunkt i disse resultater vil vores nye Future26-strategi løfte vores andelsselskab op på næste niveau, udvikle vores globale forretning på en ansvarlig måde for at imødekomme forbrugernes hurtigt skiftende madvaner og stigende efterspørgsel på bæredygtigt producerede mejeriprodukter samt forbedre afkastet for vores andelshavere," siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Arla vil gå forrest inden for bæredygtigt mejeri
I de kommende fem år vil Arla fortsat gå forrest for at skabe en mere bæredygtig mejeriproduktion på tværs af værdikæden baseret på data og samtidig øge sine forpligtelser for at opfylde Paris-aftalens mål om 1,5 grader.

I løbet af de seneste årtier har Arlas andelshavere arbejdet støt på at nedbringe deres klimapåvirkning og er i dag blandt de mest klimaeffektive i verden, idet de producerer mælk med et gennemsnit på 1,15 kg CO2e pr. kilo mælk.

Arlas andelshavere har forpligtet sig til at fremskynde deres reduktion af drivhusgasser for at nå Science Based Target på 30 % inden 2030. I virksomheden (Scope 1+2) vil Arla reducere udledning af drivhusgasserne med 63 % inden 2030. Det skal ske ved at fremskynde omstillingen til grøn elektricitet, fossilfri transport, gøre al emballage genanvendelig og ingen ikke-genanvendelig plast i produktemballage i 2030.

FUTURE26 værdiskabelse
Arla har i løbet af Good Growth 2020 styrket sin position som markedsleder i Nordeuropa, Storbritannien og Mellemøsten, og Arlas globale brands Arla®, Lurpak®, Puck®, Castello® og Starbucks® er velkendte og traditionelle produkter i hjemmet. I de næste fem år vil Arla udnytte sin konkurrencemæssige fordel og øge sin brandede forretning med 3-4% årligt ved at investere i kategoriudvikling og -innovation, nye produktionsteknologier og en større forsyningskæde.

Arla vil også investere i sin globale specialiserede forretning af mælke- og valleingredienser af høj kvalitet, Arla Foods Ingredients (AFI), for at sikre innovation og samarbejde i verdensklasse samt udvikle nye løsninger til sine samarbejdspartnere. Det nyåbnede innovationscenter i Vestjylland skal være det kraftcenter, der trinvist skal ændre fremtidige muligheder og innovationsindsatser i AFI.

Arla har med succes opbygget sin eksportforretning til markeder som Kina, Vestafrika og Sydøstasien, hvor forbrugernes efterspørgsel på prisvenlige, næringsrige mejeriprodukter er større end den lokale produktion. Med FUTURE26 vil Arla styrke og udvide sin tilstedeværelse på disse markeder inden for mejerikategorier så som smør, ost, økologiske produkter og børneernæring.

I takt med urbanisering og højere gennemsnitsindkomster ændrer forbrugernes madvaner sig mod nemmere og mere praktiske fødevareprodukter, mere take-away og flere restaurantbesøg. Derfor vil Arla fremskynde sin e-handelskapacitet for at støtte kundernes onlinekanaler samt investere i foodservice-innovation og teknologi inden for kategorier som bl.a. mozzarella.

Samarbejde for effektivisering
Med udgangspunkt i transformationsprogrammet Calcium vil Arla fortsat fokusere på at optimere sine arbejdsgange gennem det, Arla kalder "Fund our Future," som skal opnå besparelser på 500 millioner EUR i den nye strategiperiode. Arla vil samtidig investere i “end-to-end" løsninger for at opnå effektivisering og forbedre produktiviteten gennem yderligere automatiseringer, digitale værktøjer og opkvalificering af medarbejdere.

"Dette er et afgørende tidspunkt for mejeri og for vores andelshavere. Vores globale fødevaresystemer står overfor en dobbelt udfordring, med klimaforandringer og behovet for bedre ernæring. Det kræver handling her og nu, og mejeri er en del af løsningen. Det er nu, vi skal definere fremtidens mejeriproduktion. I de næste fem år vil vi samarbejde endnu mere med vores ejere, kunder og partnere for at fremskynde vores omstilling til en robust og bæredygtig mejeriproduktion, der er klar til fremtiden," siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh.

FAKTA OM FUTURE26:

Bæredygtighedsmål
Scope 1-2: -63 % inden 2030
Scope 3: 30 % inden 2030
Ingen ikke-genanvendelig plast i produktemballage i 2030
Klimaneutral i 2050

Investeringer:
4+ milliarder EUR

Nettoresultatandel:
2,8-3,2 %

Samlet volumendrevet omsætningsvækst for strategiske brands:
3-4 % CAGR
Europa 1-2% CAGR
Int’l 5-7% CAGR
AFI 4-6% (omsætning) CAGR

Peer Group Index:
103-107

Gearing:
2,8-3,4

Konsolidering:

  • En garanteret efterbetaling på 1,5 EUR-cent/kg mælk i stedet 1,0 EUR-cent/kg mælk for ved en årlig nettoresultatandel på minimum 2,8 %
  • Efterbetalingen udbetales i to rater – i september og marts. Størrelsen på udbetalingen i september afgøres af bestyrelsen på baggrund af halvårsresultatet og de finansielle forventninger til årets samlede resultat.
  • Forretningens konsolidering reduceret fra 1,5 EUR-cent/kg mælk til maks. 1,0 EUR-cent/kg mælk

* Kilde: Euromonitor, Diary including Baby Foods (2021), RSP:

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.700 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPressechef for Arla i Danmark

Arla Danmark

Carina Østergaard
Primær kontaktperson

Carina ØstergaardPR Manager

PR og kommunikation i Arla Danmark

Download Billeder & Videoer