4 ud af 10 danskere vil betale ekstra for bæredygtighed på restauranter og caféer

Læs tid
3 min
4 ud af 10 danskere vil betale ekstra for bæredygtighed på restauranter og caféer
Publiceret
08 november 2022
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Danskerne vil have mere bæredygtighed på menukortet på landets restauranter og caféer, og de er villige til at betale ekstra for at nå dertil. Det viser en ny undersøgelse fra Arla Pro, hvor 8 ud af 10 svarer, at de forventer, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad. For 4 ud af 10 danskere betyder det endda, at de er villige til at betale ekstra.

Danmarks klimaaftryk var blandt de helt store emner i årets valgkamp. Og det er ikke kun politikerne, der har holdninger til, hvordan vi opnår et mere bæredygtigt Danmark. Det gælder også forbrugerne.

8 ud af 10 danskere forventer nemlig, at danske restauranter gør en indsats for at levere bæredygtig mad. Det viser en undersøgelse fra Arla Pro, som leverer mejeriprodukter til storkøkkener over hele landet. Derudover svarer 4 ud af 10 danskere, at de er villige til at betale ekstra for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig.

”Danske forbrugere stiller højere og højere krav til, hvad de spiser. Særligt bæredygtighed har fået en stor rolle i vores forventninger, når vi spiser ude. Det tror jeg ikke, at den aktuelle krise ændrer på, selvom folk har færre penge mellem hænderne. Det er en oplagt mulighed for de danske restauranter at udnytte den interesse, forbrugerne viser, til at skabe en mere bæredygtig fødevarebranche,” siger Jesper Vanghøj, der er marketingansvarlig hos Arla Pro.

Faktisk fornemmer han, at kødprisernes himmelflugt presser kantiner og restauranter til at lave mere grønne og klimavenlige retter. På den måde imødekommer de endnu hurtigere forbrugernes forventninger, mens de sparer penge.

3 ud af 10 forventer grønne retter på menukortet

Det kan faktisk vise sig at være en fordel for restauranterne at indtænke bæredygtige initiativer i deres processer. Undersøgelsen fra Arla Pro viser nemlig, at danskerne er selektive i deres udvælgelse af restauranter, og at der er særlige parametre, som restauranterne vælges til eller fra på.

6 ud af 10 danskere svarer i undersøgelsen, at det har betydning for deres valg af restaurant, at stedet bruger lokale råvarer, og at de prioriterer at mindske madspild, mens halvdelen af de adspurgte svarer, at det betyder noget, at restauranten bruger økologiske råvarer.

Derudover viser undersøgelsen, at restauranter og caféer faktisk kan gå glip af hver tredje kunde, hvis de ikke har vegetarretter på menuen.

”Det er helt tydeligt, at danskerne er interesserede i at kende til de tiltag, restauranterne implementer i køkkenerne. Derfor er det en god idé at involvere gæsterne i processen og at dokumentere alle de gode initiativer, de har gang i,” siger Jesper Vanghøj, der blandt andet foreslår, at restauranterne fortæller om konkrete forandringer, som fx den mængde affald, de har formået at minimere.

Derudover er der en lang række andre tiltag, store som små, som restauranterne kan prøve kræfter med. Det kan fx være at have en ekstra vegetarret på menuen eller at anskaffe bæredygtig takeaway-emballage, så gæsterne eller medarbejderne kan tage rester med hjem.

Om befolkningsundersøgelse
Befolkningsanalysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-65-årige danskere indsamlet via Epinion i perioden 4. februar – 17. februar 2022. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Nøgletal fra undersøgelsen

  • 83 procent af danskerne forventer i meget høj, høj eller nogen grad, at danske restauranter og caféer gør en indsats for at levere bæredygtig mad, fx ved at affaldssortere, mindske sit madspild, bruge sæsonens råvarer mv.
  • 41 procent af danskerne er villige til at betale mere for at spise på en restaurant eller café, som har implementeret mange tiltag for at være bæredygtig
  • 60 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger lokale råvarer
  • 50 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant og café, at stedet bruger økologiske råvarer
  • 30 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant, at stedet har vegetariske retter
  • 63 procent af danskerne siger, at det har en betydning for deres valg af restaurant, at stedet gør noget aktivt for at mindske sit madspild

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663