Arla Fonden fejrer 10 års-jubilæum: En million måltider med børn og unge: Vi har stadig kun kradset i overfladen

Læs tid
3 min
Arla Fonden fejrer 10 års-jubilæum: En million måltider med børn og unge: Vi har stadig kun kradset i overfladen
Publiceret
09 november 2022
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Fonden fejrer 10-års jubilæum, mens behovet for fondens arbejde er større end nogensinde. Fondens årlige ’Børn, Unge og Mad’-analyse viser nemlig, at der fortsat er alt for få børn med i køkkenet derhjemme. Og det kræver endnu flere aktører at løse den opgave, mener Sanne Vinther, som er direktør for Arla Fonden. Derfor er stærke partnerskaber en vigtig del af fondens 2026-strategi.

I dag kan Arla Fonden fejre, at det er 10 år siden, at visionære mennesker besluttede sig for at stifte en fond med det formål at fremme sunde og bæredygtige madvaner til børn og unge. Listen over aktiviteter, som fonden har bidraget til siden da, er lang.

Siden 2012 har Arla Fonden blandt andet bidraget til forskning og derigennem udviklet sin egen læringsmetode. De har oprettet to MADlejrskoler i Højer og i Helnæs, hvor 11.000 børn og unge har været forbi. Og så har de lavet deres egen ’Børn, Unge og Mad-analyse’, som årligt indsamler helt unik viden om 1.000 børn og unges forhold til madlavning og madmod.

En af de vigtigste milepæle er, at Arla Fonden har lavet over en million måltider med børn og unge. Madglæde kommer nemlig ikke gennem tavleundervisning, mener Sanne Vinther, som har været direktør for Arla Fonden i alle 10 år.

”Vores formål er at inspirere de kommende generationer til sunde og bæredygtige madvaner. Så når vi med vores madguider og samarbejdspartnere har lavet en million måltider sammen med de unge, er det noget, jeg er virkelig stolt af. Vi er lykkes med at få en masse børn til selv at snitte, stege og smage. Det er det, der skaber madglæde og madmod,” siger hun.

Vi har kun lige kradset i overfladen

Men en million måltider er ikke nok til, at Arla Fonden kan sætte flueben ved sin mission og takke af. Tværtimod.

Ifølge Arla Fondens årlige ’Børn, Unge og Mad-analyse’, er det kun godt halvdelen af alle danske børn, der er med i køkkenet derhjemme. Faktisk er tallene gået den helt forkerte vej under corona-epidemien, hvor andelen af børn, der har været med til at tilberede aftensmad mindst én gang om ugen er faldet fra 68 procent til 58 procent.

”Det unikke ved vores analyse er, at den giver børnene en stemme. Og de tal, vi har set de seneste to år, viser, at færre børn deltager i madlavningen derhjemme. Det gør i mine øjne Arla Fonden mere relevant end nogensinde før,” siger Sanne Vinther og fortsætter:

”Jeg ser det som vores pligt som voksne at give børnene en grundlæggende viden om råvarer og positive erfaringer i køkkenet, som kan hjælpe dem med at opbygge selvtillid omkring madlavning. Og selvom vi er kommet langt med vores aktiviteter i Arla Fonden, viser tallene, at vi stadig kun har skrabet i overfladen. Mange flere børn skal i køkkenet, og det tager både vi og andre aktører alvorligt,” siger hun.

Derfor er det et af de helt store fokusområder i Arla Fondens nye 2026-strategi, at fonden vil indgå i flere stærke partnerskaber i fremtiden, både med virksomheder, kommuner og fagfolk inden for madområdet, så endnu flere børn og unge kan involveres.

Arla Fonden er blandt andet i dialog med flere af landets kommuner om at lave workshops i folkeskolerne, og de er allerede i fuld gang med at undervise 6. klasser i Tønder og Silkeborg Kommune.

Om Arla Fonden

Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fonden. Derudover modtager de yderligere 2,5 millioner kroner fra en lang række samarbejdspartnere og indsamlinger, der har til formål at bidrage til sundere og mere bæredygtige madvaner for den næste generation.

Arla Fondens midler går til at drive fondens forskellige undervisningsaktiviteter, som fx MADlejr på Helnæs og MADlejr i Højer med fokus på madkultur og maddannelse for skoleelever fra 6. og 7. klasser fra hele landet.

Udvalgte højdepunkter fra Arla Fondens første 10 år

  • 2012: Afholder stiftende bestyrelsesmøde
  • 2014: Åbner sin første MADlejr i Helnæs. Siden da har 11.000 børn fra 6. og 7. klasse været på MADlejr i hhv. Helnæs på Fyn og Højer i Sønderjylland
  • 2017: Generation Food Award, en prisuddeling til lokale ildsjæle, der gør en forskel for børn og unges madvaner, løb af stablen for første gang
  • 2020: ’Børn, Unge og Mad’, Arla Fondens årlige analyse, udkommer for første gang. I analysen spørges 1.000 børn og unge om deres holdninger og erfaringer med madlavning
  • 2020: Madspildsskolen, et samarbejde mellem Arla Foods og Too Good To Go, åbner dørene op for første gang
  • 2021: Offentliggørelse af forskningsprojekt, som Arla Fonden deltog i sammen med Steno Diabetes Center Copenhagen og DTU fødevareinstitut
  • 2021: MADværkstederne, tematiserede dagsworkshops, bliver udviklet og tager ud på skolerne
  • 2022: Arla Fondens Børnepanel træder sammen for første gang
  • 2022: Arla Fonden tager initiativ til og udvikler kogebogen, som 32.000 spejdere laver mad efter i de ni dage Spejdernes Lejr 2022 kører

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663