For første gang nogensinde udbetaler Arla halvårlig efterbetaling til sine andelshavere

Læs tid
5 min
For første gang nogensinde udbetaler Arla halvårlig efterbetaling til sine andelshavere
Publiceret
30 august 2022
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Voksende inflation og usikkerhed har præget den globale forsyningskæde for mejeriprodukter i første halvår af 2022. Arla har øget aconto-mælkeprisen til landmændene, som oplever store prisstigninger på foder, gødning og brændstof. Men den fortsatte globale volatilitet er skyld i en faldende global mælkemængde trods stabil efterspørgsel.

Arla-koncernens samlede omsætning nåede 6,38 milliarder EUR i første halvår 2022 (en stigning på 17 procent sammenlignet med 5,44 milliarder EUR i første halvår 2021), hvilket næsten udelukkende skyldes betydelige prisstigninger i Arlas detail og foodservice forretning samt råvarehandel. Efter to år med enestående vækst for brandede produkter faldt den volumendrevet salgsvækst som forventet til -0,1 procent. Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var 49,6 eurocent. Resultatandelen var på 3 procent, og i overensstemmelse med Arlas nye konsolideringspolitik vil andelsselskabet udbetale sin første halvårlige efterbetaling til andelshaverne på 1 eurocent pr. kg mælk baseret på mælkeindvejningen i første halvdel af 2022.

Særdeles tiltrængte stigninger i aconto-mælkeprisen
Arlas gennemsnitlige aconto-mælkepris til andelshaverne steg med 30,9 procent i første halvdel af 2022 sammenlignet med samme periode i 2021 og fortsatte med at stige hen over sommeren. På grund af betydelige og fortsat stigende omkostninger på gårdene samt usikkerheden skabt af de nuværende globale markedsforhold har den højere mælkepris dog endnu ikke medført en stigning i mælkeproduktionen. Eksempler på stigende omkostninger er f.eks. gødning, som er steget med 145 procent, brændstof med 134 procent og foder med 36 procent i gennemsnit, mens den globale inflation forventes at lande på 7,7 procent for 2022.

Arlas mælkemængde faldt til 6,8 milliarder kg sammenlignet med 7,0 milliarder kg i samme periode sidste år, hvilket følger den globale tendens.

"Det er en ekstraordinær tid, både for vores andelshavere og for virksomheden, da såvel fødevareindustrien som landbruget i høj grad er eksponeret for inflationspresset. Det glæder mig, at vi har kunnet løfte aconto-mælkeprisen for vores landmænd og derved hjælpe dem med deres øgede produktionsomkostninger. Vi er nu også i stand til at levere vores første halvårlige efterbetaling nogensinde som en støtte til blandt andet fremtidige investeringer i bæredygtighedstiltag på gårdene," udtaler CEO for Arla Foods Peder Tuborgh.

Forventet nedgang i brandede produkter
I første halvdel af 2022 leverede Arlas strategiske brands en omsætningsvækst på 12,7 procent til 2.985 millioner EUR primært drevet af prisstigninger. Som forventet faldt den volumendrevet salgsvækst med -0,1 procent, efterhånden som forbrugerne tilpassede deres indkøbsvaner. Arla®-brandet fastholdt niveauet med et fald i den volumendrevet salgsvækst på -0,1 procent og leverede en omsætning på 1.775 millioner EUR. Efter to år med særdeles stærke resultater leverede Lurpak® en omsætning på 347 millioner EUR, mens den volumendrevet salgsvækst faldt med -5,9 procent.
Starbucks® overgik igen forventningerne med en volumendrevet salgsvækst 19,5 procent drevet af voksende forbrug i hjemmet og på farten samt nye markedsmuligheder.

"Ruslands invasion af Ukraine har ud over de humanitære konsekvenser medført et betydeligt pres på globale markeder, forsyningskæder og virksomheder. Det har været medvirkende til en accelererende inflation for vores og mange andre industrier. Samtidig har den nuværende globale udbudsknaphed på mælk resulteret i en markedssituation, hvor råvaremarkedet lagde markant pres på vores detailproduktsmarginer i første halvdel af 2022," siger CFO i Arla Foods Torben Dahl Nyholm.

Arlas foodservice-forretning fortsatte sin positive udvikling i både Europa og internationalt og er nu over niveauet fra før coronakrisen. Den volumendrevet salgsvækst var 19 procent, hovedsageligt drevet af det danske og britiske marked og af Arla® Pro og Lurpak®.

I Arlas europæiske og britiske forretningssegment steg omsætningen til 3.535 millioner EUR sammenlignet med 3.199 millioner EUR i samme periode sidste år. Arla fastholdt sin konkurrenceevne, på trods af at den volumendrevet salgsvækst faldt med -2,1 procent som følge af de aktuelle markedsforhold.

I Arlas internationale forretningssegment vækstede omsætningen til 1.226 millioner EUR sammenlignet med 1.037 millioner EUR i samme periode sidste år og den volumendrevet salgsvækst i strategiske brands var 3,8 procent, hovedsageligt fra markeder som Mellemøsten og Nordafrika, Sydøstasien og Rest of World (RoW).

Arla Foods Ingredients (AFI) oplevede fortsat stor efterspørgsel på specialiserede valleprotein- og laktoseprodukter og leverede et robust resultat i første halvår. Omsætningen endte på 460 millioner EUR sammenlignet med 387 millioner EUR i samme periode sidste år.

Global Industry Sales voksede kraftigt takket være høje markedspriser og leverede en omsætning på 1.161 millioner EUR sammenlignet med 818 millioner EUR i første halvdel af 2021.

Arlas transformations- og effektiviseringsprogram Fund our Future leverede nettobesparelser på 72 millioner EUR.

Fortsat fokus på bæredygtig mejeriproduktion
I første halvdel af 2022 offentliggjorde Arla, at Science Based Target-initiativet har bekræftet, at selskabets bæredygtighedsmål stemmer overens med, hvad der kræves for at opfylde Paris-aftalens mål om at begrænse den globale opvarmning til under 1,5 grader. Arla underskrev også sin første store elkøbsaftale i Danmark om opførelse af fire nye solcelleanlæg med en forventet kapacitet på 250 GWh.

På gårdene indledte Arla et storstilet pilotforsøg, hvor 10.000 malkekøer på mere end 50 bedrifter i tre lande vil få det metanreducerende tilsætningsstof Bovaer® i deres foder.

Forventninger til 2022
I lyset af det aktuelle inflationspres og den politiske uro, der påvirker den globale vækst negativt, forventer Arla, at andet halvår af 2022 bliver endnu mere udfordrende, da den globale mælkeproduktion forventes at falde yderligere. Dette vil bidrage til vedvarende høje priser på mejeriprodukter, hvilket sandsynligvis vil påvirke forbrugernes købekraft yderligere.

Arla justerer sine forventninger til omsætningen for hele 2022 til mellem 13,5 og 14,0 milliarder EUR og til den volumendrevet salgsvækst til mellem -2,0 og -3.0 procent. Gearingen ved årets udgang anslås til 2,7-3,1 og nettoresultatandelen til 2,8-3,0 procent.

"2022 er fortsat præget af volatilitet og inflation, hvilket forværres af Ruslands invasion af Ukraine. Forbrugernes adfærd er fortsat påvirket på mange parametre og er vanskelig at forudsige, og vi forventer, at den volumendrevet salgsvækst for vores brandede produkter vil aftage yderligere. Som andelsselskab er vores prioritet fortsat at kunne udbetale anden rate af vores planlagte helårsefterbetaling på i alt mindst 1,5 eurocent pr. kilo mælk til vores andelshavere," afrunder Peder Tuborgh.

Du kan læse halvårsrapporten her

Faktaboks, resultater for første halvår 2022:

Omsætning 6,38 milliarder EUR SBVDRG -0,1 %

SBRG 12,7 %
Resultatandel 3 % Arla®

SBVDRG -0,1 %

SBRG 8,6 %
**Mælkeindvejning **6,8 milliarder kg Lurpak®

SBVDRG -5,9 %

SBRG 13,8 %
Gearing 3,0 Castello®

SBVDRG -3,0 %

SBRG 22,7 %
Fund our Future 72 millioner EUR Puck®

SBVDRG 0,1 %

SBRG 20,1 %
Starbucks®

SBVDRG 19,5 %

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663