Arla lancerer nyt kundeprogram og accelererer bæredygtighedsarbejdet på gårdene

Læs tid
3 min
Arla lancerer nyt kundeprogram og accelererer bæredygtighedsarbejdet på gårdene
Publiceret
26 oktober 2023
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Som et led i Arlas ambition om at gå forrest inden for mere klimaeffektiv mejeriproduktion lancerer andelsselskabet nu et nyt kundeprogram, der på samme tid accelerer arbejdet på gårdene og hjælper kunderne med at opnå deres reduktionsmål for scope 3-udledninger. Programmet rulles først ud i Storbritannien, hvor kundeaftaler for over 1 mia. kg. mælk allerede er på plads.

I takt med at flere og flere af Arlas kunder i detail og foodservice får godkendt deres klimamål af Science Based Targets Initiative, stiger deres fokus på at reducere udledningen fra deres såkaldte scope 3, hvor mejeri for nogle af kunderne fylder en signifikant del.

Derfor samler Arla nu data fra sit klimatjekprogram og tillægsmodellen for bæredygtiged og gør det muligt for kunder at deltage i det nye program Customer Sustainability Programme, hvor de kan bidrage til specifikke initiativer på gårdene og dermed direkte hjælpe til at reducere Arlas udledninger, som altså er kundernes scope 3-udledning.

”At reducere scope 3-udledinger er endnu en måde at skabe værdi for vores kunder, og vi ønsker at være en strategisk vigtig partner for dem i den rejse. Mejeri er en nøglekategori for vores retail- og foodservicekunder, og for nogle af dem udgør udledningen fra mejeri en stor del af deres scope 3. Vi ser derfor en stigende interesse for at indgå partnerskaber, og det hilser vi velkommen. Vores datadrevne og målbare tilgang til scope 3-udledninger har givet os en førende position, som giver os nye strategiske og kommercielle muligheder for vores mælk,” siger COO i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen.

Kunder i tæt partnerskab med landmændenes arbejde
Kunder, der skriver sig op til programmet, bidrager til Arlas andelshaveres kontinuerte arbejde med at reducere udledningen fra deres gårde, og sammen med Arla og de andelshavere, der bliver dedikeret til den enkelte kunde, vil pengene også gå til nye projekter inden for eksempelvis fodertilsætningsstoffer, genetik, biodiversitet og brug af gødning.

I programmet får kunderne:

  • En tættere forbindelse til Arlas andelshavere gennem forsknings- og pilotprojekter på gårdene
  • Adgang til mere detaljeret rapportering fra gårdene med CO2-udledning per kilo mælk og kundetilpassede datarapporter
  • Direkte CO2e-reduktioner til brug i deres ESG-rapportering

Programmet rulles ud Storbritannien, hvor de første aftaler med store kunder i form af Aldi, Asda, Morrisons og Starbucks™, som dækker over 1 mia. kg. mælk, er på plads. I løbet af 2024 lanceres programmet i resten af Arlas europæiske kernemarkeder.

”I vores strategi fokuserer vi særligt på at nedbringe vores scope 3-udledninger fra gårdene, da de udgør langt størstedelen af vores samlede udledning. Og lige nu ser vi en række gennembrud i Arla. Med klimatjekprogrammet og tillægsmodellen for bæredygtighed har vi fundet en virkningsfuld vej til at reducere scope 3-udledninger, og denne forpligtelse vil sikre scope 3-reduktioner til fordel for klimaet og derfor også vores kunder. Men det handler også om mejeriprodukters vigtige næringsmæssige bidrag til en sund kost, som vi ikke må glemme i snakken om klima- og miljøpåvirkningen,” siger Peter Giørtz-Carlsen.

Mælkemængden tilgængelig for kunderne i programmet kommer fra Arlas klimatjekprogram og er også en del af den nye tillægsmodel for bæredygtighed, som blev udviklet i tæt samarbejde med de ca. 8500 andelshavere i Arla. Med tillægsmodellen har Arla øremærket op til 3,7 milliarder kroner om året til og med 2030 til at belønne klimatiltag på Arla-gårdene gennem et nyt pointbaseret tillæg til den månedlige mælkepris. Landmændene optjener point baseret på deres tiltag inden for klima og miljø, og de ser positivt på interessen fra og udsigten til økonomisk støtte fra Arlas kunder:

”Støtte, økonomisk incitament og partnerskaber er vejen frem i forhold til at nedbringe udledningen fra scope 3, og som landmænd og andelshavere i Arla er det godt at se, hvordan Arlas kunder interesserer sig for det gode arbejde, der foregår ude på gårdene. Jeg glæder mig over de indgåede aftaler i Storbritannien og ser frem til at følge det blive rullet ud i vores andre markeder,” siger andelshaver og bestyrelsesmedlem i Arla, Steen Nørgaard Madsen.

Fakta om Arlas klimamål

  • Scope 3-udledningen står for ca. 96 procent af Arlas samlede udledning. Udledninger fra gårdene står for ca. 81 procent af Arlas samlede udledning.
  • In 2019 fik Arla sit scope 3-mål godkendt af Science Based Targets Initiative som et af de første mejeriselskaber i verden. Målet er en CO2e-reduktion på 30 procent per kg. mælk i 2030 sammenlignet med 2015.
  • I 2022 godkendte Science Based Targets Initiative også Arlas reduktionsmål for scope 1 og 2, som er -63 procent i 2030 i forhold til 2015.
  • Arla har med tillægsmodellen for bæredygtighed øremærket op mod 3,7 milliarder kr. årligt til at belønne og motivere andelshaverne i deres arbejde med de mest effektive tiltag for at reducere udledningen på gårdene. Baseret på første udbetaling i august 2023, er cirka 2,2 milliarder kroner på årsbasis aktiveret.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663