Danskerne går glip af de sociale fordele ved at lave mad sammen: Hver anden dansker laver næsten altid mad alene

Læs tid
4 min
Danskerne går glip af de sociale fordele ved at lave mad sammen: Hver anden dansker laver næsten altid mad alene
Publiceret
19 december 2023
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Halvdelen af danskerne laver mad alene langt de fleste aftener. Men faktisk nyder halvdelen af samme gruppe at lave mad sammen med andre, blandt andet fordi det giver mulighed for samtaler, der ellers kan være svære at få tid til i en travl hverdag. Det viser en helt ny undersøgelse fra Arla. Julen er en oplagt mulighed for at invitere sine nærmeste med i køkkenet, siger Britta Surland, der er leder af Arlas inspirationskøkken.

Der er ofte kun ét menneske i køkkenet, når panderne og gryderne svinges i de danske hjem. Hver anden dansker laver nemlig næsten altid mad alene. Og det er særligt af praktiske årsager, når vi vælger at lukke døren til køkkenet. For 4 ud af 10 af dem, der foretrækker at lave mad alene, skyldes det, at det er lettere at danne overblik, når man er alene, mens lige så mange gør det, fordi det giver mere plads. Det viser en ny undersøgelse fra Arla.

Men faktisk kan halvdelen af dem, der oftest laver mad alene, godt lide at mad sammen med andre. Der er nemlig mange sociale fordele ved at være flere om madlavningen.

I Arlas undersøgelse siger 6 ud af 10 af dem, der foretrækker at lave mad sammen med andre, at det er en god måde at være sammen på, mens halvdelen af dem siger, at det skaber rum for nogle gode snakke.

”Der kan være utallige praktiske årsager til, at man vælger at være alene om at stå for madlavningen derhjemme. Vi kan se i undersøgelsen, at tid og overskud generelt er en mangelvare, når det kommer til at lave hjemmelavet mad. Derfor vælger mange – og særligt børnefamilierne – at få madlavningen overstået uden forstyrrelser i køkkenet,” siger Britta Surland, der er leder af Arlas inspirationskøkken.

Udnyt julen til at komme i køkkenet sammen

Men der er altså mange sociale fordele ved at invitere sine nærmeste med i køkkenet, og med juleferien lige om hjørnet, er der en oplagt mulighed, siger Britta Surland.

”Der er meget, vi ikke får tid til, når hverdagen ruller, og derfor er det endnu vigtigere, at vi prioriterer de fælles stunder, når der endelig er plads i kalenderen. Julen består af mange, lange dage, hvor der ikke er meget andet i kalenderen end at tilbringe tid med familien. Friske gåture, brætspil og måltid efter måltid. Det er en perfekt anledning til at invitere sine nærmeste med i køkkenet,” siger Britta Surland og tilføjer:

”Sænk skuldrene, giv slip på perfektionismen og nyd et køkken fyldt med snak og rod. Oprydningen er også sjovere, når man tager den sammen.”

Hvert andet barn vil gerne lave mere mad, end de gør

Undersøgelsen fra Arla viser, at det er mere end hver fjerde forælder med hjemmeboende børn, der foretrækker at lave mad alene. Og det er en skam, mener Britta Surland.

Hvert andet barn vil nemlig gerne lave endnu mere mad, end de gør, viser Arla Fondens seneste analyse af børn og unges madvaner.

”I Arla Fondens analyse svarer hvert femte barn, at de slet ikke bliver spurgt, om de vil med i køkkenet. Og hvert fjerde har endda fået et nej, når de selv har opsøgt det. Dét er virkelig ærgerligt, når nu børnene gerne vil,” siger Britta Surland og fortsætter:

”Derfor er min opfordring til forældrene at tage julen og børnene med i køkkenet. Lav hyggestunder med julekonfekt og -småkager. Lad børnene tage del i det sjove med at finde på og smage til. Måske opdager forældrene, at børnene faktisk kan være en god hjælp i køkkenet, så den fælles madlavning kan fortsætte, når hverdagen begynder igen.”

Tal fra Arlas undersøgelsen:

  • 45 procent af danskerne siger, at de laver mad sammen med andre ’sjældnere end hver anden uge’ eller ’aldrig’.
  • 52 procent af ovenstående gruppe kan godt lide at lave mad sammen med andre.
  • 41 procent af danskerne kan både lide at lave mad med andre og alene.
  • 32 procent af danskerne foretrækker at lave mad alene.
    • 42 procent, fordi der er mere plads i køkkenet.
    • 40 procent, fordi det skaber et bedre overblik.
  • 23 procent af danskerne foretrækker at lave mad sammen med andre.
    • 79 procent, fordi det er hyggeligt.
    • 61 procent, fordi det er en god måde at være sammen på.
    • 52 procent, fordi det giver mulighed for nogle gode snakke.

Tal fra Arla Fondens BUM-analyse:

  • 78 procent af danske børn kan lide at lave mad.
  • 52 procent af danske børn har lyst til at lave mere mad, end de allerede gør.
  • 23 procent af danske børn har oplevet af få et nej til at komme i køkkenet og være med til at lave mad, selvom de gerne ville.

Om befolkningsundersøgelsen

Arlas befolkningsundersøgelse baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Norstats panel i perioden 16. januar - 26 januar 2023. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Om Arla Fondens BUM-analyse

Arla Fonden vil inspirere børn og unge til gode, sunde og bæredygtige madvaner. Det gøres gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.

Årets Børn, Unge og Mad-analyse (BUM) er den fjerde i rækken, siden den første udkom i 2020. Indsigterne skal bidrage med indsigter i arbejdet med børn og unges madvaner. Rapporten kan læses på www.bornungeogmad.dk.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663