Arla indtager 3. pladsen i Global Nutrition Index 2024
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 11 november 2024
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla har opnået tredjepladsen i 2024 Global Access to Nutrition Index (ATNI), som rangerer de 30 største globale fødevare- og drikkevarevirksomheder på deres indsats til at imødekomme globale ernæringsudfordringer. Arla har løbende forbedret sin placering siden 2016 og er steget fra 14. pladsen til 3. pladsen i 2024.
Access to Nutrition (ATNI) har lanceret sit index for 2024, som rangerer verdens 30 største fødevare- og drikkevareproducenter og deres bidrag til at tackle verdens mest presserende ernæringsudfordringer.
Arla indtager 3. pladsen og placerer sig dermed som en af de førende virksomheder i ATNI-indekset. Det, som har sikret Arla sin nye flotte placering er en forbedring af sundheden i virksomhedens produktportefølje, en ansvarlig mærkning af produkter og en ansvarlig markedsføringspolitik. Arla er en af de få virksomheder, hvis score konsekvent er forbedret siden 2016, fra 1,9 i 2016 til 5,1 i 2021 og nu til 5,5 ud af 10 i 2024. Arlas samlede placering er forbedret fra en 14. til en 3. plads.
Peder Tuborgh, Global CEO for Arla Foods, siger om virksomhedens nye placering: “Vi er stolte af Arlas nye placering på ATNI-indekset, som anerkender vores store arbejde med at bringe sundhed ud i verden. For Arla er det lige så vigtigt at sikre sundhed og gode kostvaner, som det er at nedbringe vores CO₂-aftryk.”
ATNI fremhæver særligt Arlas ansvarlige markedsførings- og mærkningspolitikker og anerkender i den forbindelse Arlas engagement i at beskytte børn og give forbrugere mulighed for at træffe informerede kostvalg på oplyste grundlag. Rapporten henviser også til Arlas arbejde med affordable nutrition og anerkender Arla’s strategi for at levere næringsrig mad til lavindkomstfamilier i Bangladesh og Nigeria.
Tuborgh udtaler: “Vores ambition er at tilbyde produkter, som kan skabe mere bæredygtige og sunde kostvaner. Som en stor global mejerivirksomhed anerkender vi den indvirkning, vi har på folkesundheden, og er stolte af at påtage os ansvar i kampen mod fejlernæring.”
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.