Tusindvis forsvinder hvert år: Nu starter Arlas landsdækkende indsamling af de ikoniske mælkekasser

Læs tid
2 min
Tusindvis forsvinder hvert år: Nu starter Arlas landsdækkende indsamling af de ikoniske mælkekasser
Publiceret
01 marts 2024
Kontaktpersoner:
Skrevet af

De fleste danskere er stødt på Arlas ikoniske grønne og sorte mælkekasser, når de står stablet ved restauranter og institutioner – eller sågar sidder fast bag på en knallert. Men nu kalder Arla mælkekasserne hjem. Det er nemlig både CO2e-tungt og dyrt at producere de 250.000 nye kasser, der årligt skal erstatte de forsvundne. Som tak for hver returnerede mælkekasse donerer Arla 5 kroner til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.

Tårne af mælkekasser i børnehaver, opbevaring bag på knallerten eller sorteringskasser på lageret. Arlas mælkekasser er vældig praktiske, og måske netop derfor forsvinder tusindvis af mælkekasser hvert eneste år. Faktisk skal Arla hvert år producere hele 250.000 nye mælkekasser for at gøre det ud for de glemte, slidte eller forsvundne kasser.

Derfor kalder Arla nu de ikoniske grønne og sorte mælkekasser hjem. Det er nemlig både CO2e-tungt og dyrt at producere tusindvis af nye kasser hvert år, frem for at genbruge de mange brugbare mælkekasser, der findes rundt omkring i det danske land.

”Selvom der er noget nostalgisk og hyggeligt over at se en mælkekasse bag på en knallert, har vi brug for dem til at transportere mælk i. Mælkekasserne har en levetid på 20 år, så det er ærgerligt, hvis de står og samler støv et sted fremfor at blive brugt til at transportere mælk og yoghurt,” siger Henrik Lilballe Hansen, der landedirektør for Arla i Danmark og fortsætter:

”Vores mælkekasseindsamlinger nyder altid stor opbakning fra danskerne, og det håber vi gentager sig i år, så vi kan få så mange mælkekasser retur som muligt. Og som tak for hver returnerede mælkekasse vil vi igen i år donere 5 kroner til Arla Fondens arbejde for sunde og bæredygtige madvaner til børn og unge.”

Har I en stak kasser i baglokalet?

Det kan hurtigt hobe sig op i baglokalet, når landets restauranter og caféer hvert år får leveret millioner af liter mælk, fløde og andre mejeriprodukter i mælkekasser fra Arla. Derfor har Arla gjort det let for virksomhederne at komme af med de tomme mælkekasser igen.

”Vi ved, at de danske restauranter og caféer har masser at se til, og at indlevering af mælkekasser nok ikke er øverst på huskelisten. Men heldigvis er der en nem og hurtig løsning, da de tomme mælkekasser altid kan sendes retur med chaufføren, som leverer mælk og mejeriprodukter til storkøkkenerne,” siger Henrik Lilballe Hansen og fortsætter:

”Alternativt har både virksomheder og private mulighed for at aflevere deres tomme mælkekasser på den nærmeste genbrugsstation eller hos supermarkeder over hele landet, hvorfra de kommer retur til Arla. Og på den måde støtte op om Arla Fondens arbejde med at skabe sunde og bæredygtige madvaner for børn og unge.”

Arlas indsamling af mælkekasser vil køre hele 2024.

Om mælkekasseindsamlingen

  • Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser
  • Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år
  • Arla donerer 5 kr. per indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.
  • Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.
  • Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige analyse Børn, Unge og Mad.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663