Arla Foods markerer 25 års kooperativ styrke med solidt halvårsresultat
- Læsetid
- 8 min

- Publiceret
- 28 august 2025
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Resultatet for første halvår af 2025 understreger Arla Foods' fokus på værdiskabelse for landmændene med en konkurrencedygtig mælkepris, store investeringsbeslutninger og fortsatte fremskridt inden for bæredygtighed.
I år fejrer Arla Foods 25-året for fusionen mellem det svenske kooperativ Arla og det danske kooperativ MD Foods, som skabte fundamentet for det Arla, vi kender i dag.
I første halvdel af 2025 markerede Arla Foods denne milepæl med resultater på niveau med forventningerne i et volatilt marked. Her opnåede Arla Foods et nettoresultat på 158 mio. EUR og en konkurrencedygtig Arla-indtjening på 57,5 cent/kg. Omsætningen for perioden var 7,5 mia. EUR. På baggrund af det resultat har bestyrelsen besluttet at udbetale et halvårligt tillæg på 1 EUR-cent/kg mælk baseret på halvårsmængden.
"I året for vores 25-års jubilæum viser Arla Foods' evne til at opretholde en solid præstation i et volatilt marked tydeligt styrken i vores andelsmodel og dedikationen hos vores andelshavere og medarbejdere. Vores resultater i første halvdel af 2025 afspejler vores fortsatte engagement i sunde, bæredygtige mejeriprodukter og i at skabe værdi for alle, der er afhængige af Arla Foods," siger Peder Tuborgh, CEO i Arla Foods.
Som forventet skabte geopolitisk usikkerhed og højere priser på mejeriprodukter et mere udfordrende marked i første halvdel af 2025. Det medførte et fald i Arla Foods' salg af mærkevarer på 1,5 procent sammenlignet med første halvdel af 2024, da forbrugerne blev mere forsigtige som reaktion på højere priser og økonomisk usikkerhed.
"Selvom vi så et lille fald i salget af mærkevarer i første halvdel af året, forventer vi, at situationen vil forbedre sig i anden halvdel. Med fortsat fokus og vores stærke brands er vi godt positioneret til at reagere på skiftende markedsforhold, og vi forventer, at væksten i mærkevarer vil være tæt på neutral for hele året," siger Torben Dahl Nyholm, CFO i Arla Foods.
Arla Foods' resultater blev yderligere styrket af exceptionelle resultater i ingrediensforretningen, drevet af den vellykkede integration af Volac Whey Nutrition. Integrationen har styrket Arlas markedsposition betydeligt i en tid med stor efterspørgsel efter mælkeproteiner på verdensplan. Den stærke vækst afspejler Arlas evne til at imødekomme de skiftende ernæringsbehov hos en voksende global befolkning og til at drive innovation i hele fødevareindustrien.
Investeringer understøtter fremtidig vækst
I første halvdel af 2025 traf Arla Foods flere vigtige beslutninger om fremtidige investeringer, der afspejler kooperativets fortsatte fokus på fremtidig vækst, kapacitetsudvidelse og innovation på tværs af forretningen.
Nogle af de vigtigste projekter var en investering i produktion af UHT-mælk i Storbritannien, en udvidelse af produktionskapaciteten for flødeost i Holstebro, Danmark, en investering i Linköping, Sverige, for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter Skyr-produkter, og en udvidelse af produktionskapaciteten for ost i glas i Bahrain.
"Arla Foods' mange investeringsbeslutninger i første halvdel af 2025 er et klart bevis på, at vi ønsker at være modstandsdygtige og pålidelige også på langsigtet plan. Ved at styrke vores produktions- og leveringskapacitet fortsætter vi med at spille en vigtig rolle i at sikre fødevaresikkerheden og en stabil forsyning af højkvalitets mejeriprodukter til kunder og samfund på tværs af vores markeder," siger Peder Tuborgh.
Investeringerne for hele året forventes at ligge i intervallet 650-700 millioner EUR eksklusive fusioner og opkøb.
Kundepartnerskaber som en del af bæredygtighedsagendaen
Arla Foods fortsætter fremskridtene mod 2030-målet om at reducere emissionerne fra gårdene med 30 % per kilo mælk og valle og støtte andelshaverne i overgangen til en mere bæredygtig mælkeproduktion. I første halvdel af 2025 videreudviklede kooperativet sin FarmAhead™ Technology-platform, der giver landmændene avancerede, datadrevne værktøjer til at måle, forstå og fortsætte deres bæredygtighedsindsats.
En vigtig milepæl i første halvdel af året var udvidelsen af FarmAhead™-kundepartnerskabsprogrammet, som bringer Arla Foods og kunderne sammen om at fremme klimahandling på gårdene. Et eksempel er et nyt samarbejde med en kunde i Danmark, der fokuserer på at tage kulstofrige lavbundsjordarealer ud af produktion for at reducere emissionerne og fremme biodiversiteten. Med en samlet mælkemængde på over 4 milliarder kilo i første halvdel af året giver den type partnerskaber både Arla Foods og kunderne mulighed for at gøre målbare fremskridt mod deres klimamål, samtidig med at kunderne får værdifulde data til at understøtte deres bæredygtighedsrapportering og forpligtelser.
"Ved at arbejde tæt sammen med vores kunder og andelshavere kan Arla Foods støtte meningsfulde fremskridt inden for bæredygtighed i mejerisektoren. Partnerskaberne hjælper os med at skabe praktiske løsninger og levere gennem hele værdikæden," siger Peder Tuborgh.
Arla Foods og DMK godkender fusionsplan
I juni 2025 godkendte repræsentantskaberne for både Arla Foods og DMK Group en fusionsplan, der vil samle to af Europas førende mejerikooperativer. Dette strategiske skridt afspejler en fælles forpligtelse til at styrke den kooperative mejerisektor og skabe merværdi for landmændene, kunderne og forbrugerne.
"Fusionen vil give øgede muligheder for innovation, styrke modstandsdygtigheden og skabe større effektivitet på et globalt mejerimarked i udvikling. Ved at kombinere vores styrker og ekspertise er Arla Foods og DMK godt positioneret til at møde fremtidige udfordringer og støtte den langsigtede udvikling af den europæiske mejeribranche," siger Peder Tuborgh.
Fusionen vil blive underlagt en myndighedsgodkendelse, som forventes afsluttet i første halvdel af 2026.
Forventninger til resten af året
Forbrugernes købekraft forventes at forblive gunstig, men følsom over for ændringer i det globale miljø. I en periode har mælkeproduktionen på verdensplan været begrænset på trods af relativt høje priser til landmændene, sandsynligvis påvirket af usikkerhed og nye regler. For nylig er den globale mælkeproduktion imidlertid begyndt at stige, muligvis på grund af forbedrede vejrforhold. Den stigning i udbuddet har bidraget til en svag afmatning i de globale priser på mejeriprodukter.
Arla Foods forventer en forbedring af den mærkevarebaserede volumenbaserede omsætningsvækst i anden halvdel af 2025 og har derfor øget sine forventninger til mærkevarevæksten til -0,5-0,5 % for hele året. Omsætningsprognosen er justeret til 14,7-15,2 mia. EUR, og overskudsgraden forventes fortsat at ligge inden for målsætningen på 2,8-3,2 %.
Effektivitetsbesparelser forventes nu at nå 100-120 mio. EUR for året, og udsigterne for gearingen forventes at ligge i intervallet 2,9-3,3 ved årets udgang.
"Arla Foods fejrer 25 år som et internationalt, landmandsejet kooperativ, og vores evne til at tilpasse os og levere værdi i et volatilt marked er tydelig. Med forventninger om stærkere vækst for vores brands og forbedrede omsætningsudsigter fortsætter vi med at bygge videre på det fundament, der blev lagt ved fusionen mellem svenske Arla og danske MD Foods, og vi vil fortsat fokusere på at levere resultater til vores ejere, kunder og samfundet i de kommende år," siger Peder Tuborgh.
Ved ønsker om kontakt til en Arla-landmand, kontakt venligst Arlas pressevagt +45 91 310 310.
Yderligere information
Hovedtal for halvårsresultatet 2025:
Koncernomsætning: 7,5 mia. EUR(1. halvår 2024: 6,6 mia. EUR)
Arla-indtjening: 57,5 EUR-cent/kg (1. halvår 2024: 47,5 EUR-cent/kg)
Mælkemængde: 7,2 mia. kg (inkl. kontraktmælk) (1. halvår 2024: 7,0 mia. kg)
Nettoresultat i procent af omsætning: 2,1 % (1. halvår 2024: 2,5 %)
Foreslået supplerende halvårlig betaling: 1 EUR-cent/kg mælk (1. halvår 2024: 1 EUR-cent/kg mælk)
Nettoeffektivitetsgevinster: 54 mio. EUR (1. halvår 2024: 62 mio. EUR)
Gearing: 3,5 (HY 24: 2,8)
Samlet strategisk mærkevareomsætningsvækst: -1,5 % - Inkluderer Lurpak® Arla ® Puck® Castello® Starbucks ™ (HY 24: 4,1 %)
Kommercielle segmenter
Arla opdeler sin forretning i fire kommercielle segmenter.
Europa
I første halvdel af 2025 leverede Arlas europæiske segment en omsætningsstigning på 10,9 % til 4,267 mia. EUR, primært drevet af højere priser i detailhandlen og foodservice som følge af stigende råvarepriser. Det høje prisniveau på mejeriprodukter medførte dog et fald på 2,4 % i den mærkevarebaserede omsætningsvækst sammenlignet med sidste år. Faldet var mest markant i kategorien smør, smørbart pålæg og margarine (BSM), der oplevede et fald på 8,3 %, hvilket især påvirkede Sverige og Storbritannien. Derimod fortsatte væksten i kategorierne Skyr/Quark og mælkebaserede drikkevarer (MBB), understøttet af den succesrige lancering af Starbucks™ by Arla i Belgien og Frankrig. Klyngen Holland, Belgien og Frankrig fastholdt den positive fremgang og opnåede en vækst i mærkevareomsætningen på 5,8 %.
International
I første halvdel af 2025 leverede Arlas internationale segment en omsætningsvækst på 0,9 % til 1.206 millioner EUR, understøttet af højere prisniveauer på trods af negative valutakursudviklinger, primært fra USD. Omsætningen drevet af mærkevarevolumen steg svagt med 0,4 %. Væksten var stærkest i Sydøstasien, hvor mærkevarevolumen steg med 3,1 %, mens Mellemøsten og Nordafrika samt resten af verden hver opnåede en vækst på 1,9 %, hvilket viser modstandsdygtighed i lyset af den fortsatte geopolitiske uro. I Kina faldt omsætningen som følge af udfasningen af to Early Life Nutrition-brands og markedsdrevet volumenpres. På brandniveau opnåede Puck® en vækst på 2,7 %, og Starbucks™ leverede en stærk stigning på 12,3 %. Segmentet fokuserer fortsat på at navigere i den globale handelsusikkerhed og de økonomiske udfordringer på nøglemarkederne.
Arla Foods Ingredients (AFI)
I første halvdel af 2025 leverede Arla Foods Ingredients en betydelig vækst med en omsætning på 726 mio. EUR, hvilket svarer til en stigning på 53,7 %. Det var drevet af en stærk efterspørgsel efter mælkeproteiner, høje priser på både råvarer og forædlede produkter samt den vellykkede integration af Volac Whey Nutrition-forretningen, som bidrog med 137 mio. EUR til omsætningen. Væksten i forædlede proteinprodukter nåede 37,3 %, hvilket øgede den samlede andel til 82,9 %. Et vigtigt fokusområde i perioden var flytningen af produktionskapaciteten på Arinco-fabrikken fra Early Life Nutrition til ingredienser, som forventes fuldt implementeret i begyndelsen af 2026, og fremtidig sourcing af ELN-produkter gennem en tredjepartsaftale.
Global industrisalg
I første halvdel af 2025 steg omsætningen i Global Industry Sales med 14,8 % til 1.255 mia. EUR, drevet af højere handelsvolumener og stigende råvarepriser, især for fedtrige produkter som smør og gul ost. Stigningen i handelsvolumenerne skyldtes lavere detailefterspørgsel i Europa og på de internationale markeder samt øget mælkeindtag fra landmændene som følge af højere prisniveauer. Derfor steg andelen af mælketørstof solgt gennem GIS til 28,5 % fra 25,8 % i samme periode sidste år.
Globale mærker:
Strategisk mærkevarebaseret vækst i omsætning
I alt: -1,5 % (1. halvår 2024: 4,1 %, 2. halvår 2024: 3,4 %)
Arla: -3,1 % (1. halvår 2024: 3,8 %, 2. halvår 2024: 3,9 %)
Lurpak: -4,0 % (1. halvår 2024: 7,9 %, 2. halvår 2024: 3,3 %)
Castello: -1,7 % (1. halvår 2024: 0,1 %, 2. halvår 2024: -2,0 %)
Puck: 2,9 % (1. halvår 2024: 4,4 %, 2. halvår 2024: 2,3 %)
Starbucks: 17,4 % (1. halvår 2024: 0,2 %, 2. halvår 2024: 1,2 %)
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.
Skrevet af



