Arla opdaterer klimamål i tråd med SBTi FLAG-vejledning

Læsetid
1 min
Arla opdaterer klimamål i tråd med SBTi FLAG-vejledning Arla opdaterer klimamål i tråd med SBTi FLAG-vejledning
Publiceret
10 november 2025
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods opdaterer sine klimamål i overensstemmelse med Science Based Targets Initiative’s *Forest, Land and Agriculture* -vejledning (FLAG), og styrker andelsselskabets arbejde mod en videnskabsbaseret, effektiv og økonomisk bæredygtig mejeriproduktion.

Annonceringen kommer som en naturlig videreudvikling af Arlas engagement i at følge nyeste sektorvejledning og sker efter løbende dialog med SBTi.

FLAG-vejledningen handler om reduktion af CO2-udledninger knyttet til arealanvendelse, landbrug, husdyr og skovbrug. Områder, der er centrale for mejeriproduktion. Ved at implementere FLAG-vejledningen bruger Arla dermed den nyeste videnskab og globale standarder, og med det industriførende FarmAhead™-arbejde har Arla køreplanen og værktøjerne til at nå sine mål.

Arla vil fremover have to nye Scope 3-mål – et FLAG-mål og et non-FLAG-mål:

  • FLAG-målet: -30,3% CO2e på mælk og eksternt indkøbt valle i 2030 sammenlignet med 2020. Dette mål vil være et absolut mål.
  • Non-FLAG-målet: 82,6% af leverandørerne målt på udledninger skal have SBTi-godkendte mål inden 2029. Det gælder leverandører på tværs af indkøbte varer og tjenester, kapitalgoder, transport og distribution, investeringer samt affald genereret i driften.

“Ved at tilpasse vores klimamål til FLAG-vejledningen understreger vi vores forpligtelse til at følge de nyeste videnskabsbaserede mål for industrien. Opdateringen styrker troværdigheden af vores ambition om at skabe mere robust og bæredygtig mejeriproduktion, der hjælper med at ‘Feed Life’ i en voksende befolkning,” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for landbrug, bæredygtighed og kommunikation hos Arla.

Arla kommer til at rapportere både på de nye Scope 3-mål samt det tidligere mål i virksomhedens årsrapport i februar 2026. Fra 2027 og frem vil Arla kun rapportere på de nye mål.

Der er ingen ændringer til Arlas SBTi-godkendte mål for Scope 1 og 2, som stadig lyder på -63% sammenlignet med 2015.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Rune Jungberg Pedersen
Rune Jungberg Pedersen Kommunikationsdirektør Arla Danmark rpeda@arlafoods.com +45 91 31 10 88
Mathilde Bressum
Mathilde Bressum Communications Officer mabyl@arlafoods.com +45 91 31 16 40
Anders Græsbøll Buch
Anders Græsbøll Buch PR & Communication Associate Manager andbu@arlafoods.com +45 91 31 13 29