Danske unges madkundskaber er i frit fald – nyt undervisningsmateriale fra Arla og Arla Fonden skal vende udviklingen
- Læsetid
- 2 min

- Publiceret
- 04 september 2025
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Alt for mange børn og unge mangler basale færdigheder i køkkenet, og det går ud over både sundhed, madglæde og evnen til at lave mad. Det vil vi i Arla og Arla Fonden gerne være med til at gøre noget ved. Derfor lancerer Arla Fonden i samarbejde med Arla Arla Food Movers – Madkundskab: et nyt undervisningsforløb, målrettet faget madkundskab, der skal styrke elevernes madkompetencer og give dem en bedre forståelse for mad og måltider.
”Vi ved, at mange børn og unge gerne vil lære at lave mad – og at lærerne efterspørger inspiration og konkrete redskaber til undervisningen. Derfor lancerer vi nu et nyt undervisningsforløb, der er målrettet madkundskabsfaget og skabt til at engagere eleverne gennem både viden og praksis,” siger Henrik Lilballe, landedirektør i Arla Danmark og Formand i Arla Fonden.
Et konkret undervisningstilbud med fokus på madkundskab
Temaet for årets undervisningsforløb er “Tæller tiden”. Gennem øvelser, spil, eksperimenter og samtaler får eleverne en bedre forståelse for tidens betydning for madlavning og madens smag, konsistens og struktur.
“Vi vil gerne være med til at give børn og unge en stærkere forståelse for madens betydning i vores liv. Og samtidig skabe den selvtillid og det mod, der kan være med til at få dem i køkkenet. Det er vigtigt – både for sundheden, for madglæden og for fællesskabet i familierne” siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden.
En del af Arla Food Movers
Det nye materiale er en del af Arla Food Movers – et undervisningsunivers, der siden 2017 har gjort det nemmere for skoler at arbejde med mad, måltider og bæredygtighed i undervisningen. Hvert år udvikles et nyt tema og nye materialer, og med “Arla Food Movers – Madkundskab” lanceres for første gang et forløb, der er specifikt målrettet undervisningen i madkundskab.
Materialet er klar til at blive sendt ud til 13.000 elever i 5.–8 klasse, der har madkundskab. Samtidigt sendes Arla Food Movers’ store tværlige undervisningsmateriale ud til de 120.000 tilmeldte elever i 0. - 9. klasser, der skal være med I forløbet.
“Hvis vi vil sikre, at næste generation får et sundt og bæredygtigt forhold til mad, skal vi starte tidligt- og vi skal gøre det sammen med skolerne og lærerne. Det handler ikke kun om opskrifter, men om at give unge den selvtillid og de færdigheder, der gør dem i stand til selv at kunne begå sig i køkkenet” siger Ann-Camilla Kjæmpe, marketingdirektør i Arla Danmark.
Materialet sendes ud til skolerne i uge 37, og bliver taget i brug på skolerne fra uge 39
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.
Skrevet af



