Kærgården bliver flydende

Læs tid
1 min
Publiceret
17 september 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Fra på mandag får danskerne en ny og helt speciel variant af Kærgården®, når Arla Foods lancerer ’Kærgården® Steg & Bag’. Det er en ny type flydende fedtstof, som er baseret udelukkende på naturlige ingredienser og er udviklet efter Arla Foods’ koncept ’Tættere på naturen’.

Den nye og flydende Kærgården® skulle allerede have været lanceret på det danske marked i 2008. Men i bestræbelserne på at basere produktet på naturlige ingredienser valgte innovations- og marketingfolkene i Arla Foods at arbejde videre med ’Kærgården® Steg & Bag’ i yderlige et år.

I Arla Foods arbejder vi efter konceptet ’Tættere på naturen’, som bl.a. sætter retning for vores produktudvikling og produktion. Og det har også har været ledestjerne i vores arbejde med det nye flydende fedtstof fra Kærgården®,” fortæller Lene Bach, som er brand manager for Kærgården®.

Kun naturlige ingredienser
Kærgården® Steg & Bag indeholder kun naturlige ingredienser og tilsætningsstoffer. Produktet, som består af smør- og rapsolie, er også fri for hærdet fedt, hvilket betyder, at det ikke indeholder industrielt fremstillede transfedtsyrer. Ligeledes er det uden konserveringsmidler og skal derfor opbevares på køl.

Undervejs i innovationsprocessen er en kunstig emulgator også blevet erstattet af en naturlig emulgator, der er udvundet af sojabønner.
”Der har ligget et stort arbejde i at udvikle den flydende Kærgården® i en mere naturlig retning. Vores opgave har jo også været at sikre den gode stege- og smagsoplevelse,” understreger Lene Bach.

Det bedste fra to verdener
Den præcise sammensætning i det nye produkt er 86 % rapsolie og 10 % smørolie. Kombinationen af fedtsyresammensætningen, et højt indhold af umættet fedt og et lavt indhold af mættet fedt giver en bedre smagsoplevelse.

”Jeg er meget stolt af produktet og mener bestemt, det smager bedre end noget, man har set hidtil på området. Vi har formået at forbinde det bedste fra to verdener – den gode smag af Kærgården og rapsoliens fine stegeegenskaber. Jeg håber og tror, at danskerne vil tage produktet til sig,” siger Lene Bach.

Den nye Kærgården® Steg & Bag er i butikkerne fra og med mandag den 21. september og får en vejledende udsalgspris på cirka 17 kroner.

Yderligere information

Lene Bach, Brand Manager, Kærgården®

Telefon: +45 89 38 12 31
lene.bach@arlafoods.com

Se filmen Tættere på naturen

Læs mere om Kærgården®

Hvad mener vi med tættere på Naturen

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663