Udstrækning. Er det nødvendigt?

GODE RÅD OG VIDEN OM TRÆNING

Vi guider dig her med en masse brugbar information, tips og tricks og inspiration til, hvordan du kommer bedst i gang og ikke mindst holder dig i gang. Lær om de bedste rygøvelser, maveøvelser og bliv klogere på blandt andet udstrækning. Du har måske trænet i flere år, måske er træning noget, du gerne vil til at i gang med. Uanset om dit fokus er at komme i bedre form, at tabe dig eller bare blive lidt stærkere, så er det godt at vide, hvad man skal være opmærksom på, for at få det optimale ud af sin træning. Rigtig god fornøjelse med din træning!

 

Der findes ikke nogen studier, der konkluderer, at udstrækning er en nødvendighed for at få det optimale ud af din træning. Der findes heller ikke studier, der påviser, at du bliver mindre øm, hvis du strækker ud efter træning. Til gengæld er der flere studier, der viser, at udstrækning før træning øger din mobilitet, som faktisk kan være en fordel. Og mobilitet er faktisk kodeordet her. Jo mere mobil du er, jo bedre kan du komme helt ud i dine øvelser, fx komme helt ned med bagdelen i dine squats, og dermed få det optimale ud af din træning.

Så se på udstrækning og opvarmning som en del af din mobilitetstræning. Supplér fx din almindelige træning med yoga øvelser eller med et sæt udstrækningsøvelser, enten før eller efter dit træningsprogram.

Læs også: 3 fejl du skal undgå, når du træner