LØFTET
Mælk er en råvare fyldt med næringsstoffer, vitaminer og mineraler fra naturens side. Og med sådan en råvare følger et ansvar. Vores ansvar er at gøre det nemmere at finde den sunde balance i hverdagen.
Det gør vi ved at sætte nye standarder for forædlingen af mejeri og inspirere til måder, hvorpå mejeri kan bidrage til en sundere hverdag. Gennem vores produkter er vi i berøring med de danske forbrugere hver dag – og op til flere gange om dagen.
Det betyder, at vi har en unik mulighed for at gøre en positiv forskel, når det kommer til at hjælpe med at træffe et balanceret valg.
 
SORTÉR REJSEN
Indsatser
INDSATSER
 
For hvem
FOR HVEM
 
  • Alle
  • Madvaner Vi vil bidrage til at udvikle sundere fødevarevaner for børn og familier
  • Produkter Vi vil tilpasse fedt, salt og sukker i vores produkter i forhold til en balanceret kost
  • Tilgænge­lighed Vi vil gøre sundhed tilgængeligt for alle
  • Særlige behov Vi vil understøtte særlige behov
  • Mad­ambassa­dører Vi vil gøre vores medarbejdere til Danmarks sundeste madambassadører
  • Familier og børn
  • På arbejdspladsen og i fritiden
  • +50 år
  • Ældre og omsorg
 
 
 
 
 
Vores arbejde med sundhed er en udvikling, vi påbegyndte for mange år siden.
Her kan du læse mere om vores sundhedsinitiativer.
 
 
2017
2016
2015
2014
6. klasser GENTÆNKER
SKOLEMADS­KULTUREN
Under Kulturby Aarhus 2017 opfordrer vi også alle 6. klasser i Region Midtjylland til at gentænke, hvordan de fælles kan blive sundere og sammen finde en ny og bedre skolemadskultur. Projektet har til formål at indsamle elevernes ideer, der på sigt kan forbedre forholdene omkring skolemad.
LÆS MERE
Børn og forældre
inviteres til
AT GENTÆNKE MADPAKKEN
Ni ud af ti midtjyske skolebørn har madpakke med hver dag, men mange forældre føler, at de mangler inspiration til den daglige madpakkesmøring. Derfor inviterede vi den første weekend i september midtjyske familier med skolebørn til at gentænke madpakken, da vi afholdte Arlas Gode Madpakkebord ved Tangkrogen i Aarhus. Det skete i forbindelse med Aarhus Food Festival, hvor vi fyldte et 300 meter langt bord med friske råvarer, madpakkespecialister og de omkring 4000 fremmødte forældre og børn.
Ny økologisk grød og smoothies
TIL DE MINDSTE
Seneste nyhed fra børnemadsserien Baby&Me er en smoothie på tube. Produktet er udviklet og tilpasset behovet hos de allermindste børn og indeholder kun naturlige ingredienser.
MOTIVATION TIL SUNDHED
Der tales mere om sundhed end nogensinde før. Samtidig er danskerne blevet mere overvægtige, diabetes er i voldsom vækst og hver fjerde dansker ryger. Danskerne er altså ikke blevet mere sunde af al den snak – tværtimod. I maj 2017 gennemførte Arla derfor en undersøgelse af, hvad det er der motiverer danskerne til at leve et sundt liv, sådan at vi bedst muligt kommunikerer og inspirerer danskerne til sundhed. du kan læse mere og downloade rapporten herunder.
LÆS MERE
Ny prisuddeling
sætter fokus på
BØRNS MADFORSTÅELSE
Vi vil gerne hjælpe de næste generationer til at udvikle bedre madvaner og en bedre forståelse af mad generelt. Derfor har vi iværksat Generation Food Award. Målet med den nye prisuddeling er at hylde de ildsjæle, der gør en ekstraordinær indsats for at sikre børns madvaner og samtidig rejse midler til, at flere børn kan lære om mad og måltider. Hele arrangementet er bygget på sponsorater, og overskuddet går ubeskåret til Arla Fondens mål om, at 10.000 børn skal have muligheden for at komme på MADlejr.
LÆS MERE
FOLKEMØDET
På Bornholm
På Folkemødet på Bornholm i juni satte vi igen fokus på den aktuelle sundhedskommunikation. Kommunikation om mad, fødevarer og sundhed fylder meget på de sociale medier, hvor myndighedernes og sundhedsfagliges anbefalinger om sundhed er i skarp konkurrence med påstande fra selvudnævnte eksperter. Vi diskuterede blandt andet, om de nuværende regler for anprisning skaber den rette blance mellem virksomheder og selvudnævnte eksperter i forsøget på at beskytte forbrugeren. Klik nedenfor og læs mere om én af vores debatter på folkemødet.
LÆS MERE
Vi udvider med
ENDNU EN MADLEJR
Vi vil gerne kunne tilbyde endnu flere børn at blive klogere på råvarer, grundsmage og madlavning – naturligvis med samme fokus på trivsel, sundhed og bæredygtighed. Derfor påbegynder vi etableringen af endnu en MADlejr, og den skal ligge i Højer i Tønder Kommune.
Vi skal have
DANMARKS SUNDESTE MAD­AMBASSADØRER!
Vores medarbejdere skal på Arla Dairy Academy, hvor de får et indblik i grundlæggende viden om sundhed og kost, om mejeriprodukters ernærings­mæssige værdi og madlavnings­egenskaber, og hvordan produkterne kan indgå som en del af en sund og varieret kost.
LÆS MERE
Innovations­forløb
MED UNGE
Under Kulturby Aarhus 2017 deltager vi i et 3-årigt innovationsforløb for 1000 elever i Region Midtjylland. Her skal eleverne identificere en samfunds­udfordring inden for fødevarer, som de skal løse. Præmien for den bedste idé overrækkes ved det store internationale Index Award show i august 2017.
Slut med kedelige madpakker!
I forbindelse med skolestart sætter vi sammen med TV2 fokus på 'Go Madpakke', der skal inspirere familierne med at peppe børnenes madpakker op og gøre dem sundere. Der er masser af inspiration at hente i opskrifterne fra Karolines Køkken og Louisa Lorangs madpakketips.
LÆS MERE
Sundhed på farten
Vi sætter fokus på sundere mad på farten og introducerer Good2Go, som består af to ”greek style”-yoghurter med frugt og grønt.
Forum for Underernæring
Sammen med Kost & Ernærings­forbundet, Dansk Selskab for Klinisk Ernæring og Landbrug Fødevarer anbefaler vi etablering af Forum for Underernæring. Forummet, som bl.a. udarbejder seks konkrete anbefalinger, etableres i 2016 og består af 18 forskellige organisationer – heriblandt Arla.
Sundheds­konference
Vi afholder en sundheds­konfe­rence med 150 deltagere fra patient­foreninger, interesse­organi­sationer, detail­handlen, startups og fødevare­virksomheder, hvor vi sætter fokus på den usynlige sundhedsrevolution og behovet for partnerskaber, der kan bidrage med at gøre en forskel for folkesundheden.
LÆS MERE
Nyheder til den sunde livsstil
Vi introducerer en række nye Cheasy-produkter. Bl.a. en fedtfattig og proteinrig smoothiebase uden tilsat sukker, en ny cremet mælkeis med under 100 kalorier pr. 100 g og en ny, proteinrig ost med skyr.
Lange skoledage
KRÆVER GOD ENERGI
Mange skoler oplever i forbindelse med de længere skoledage, at eleverne savner et sted at købe drikke og mellemmåltider uden for kantinens og skolebodens faste åbningstider. Derfor udvikler vi et sortiment med udvalgte on-the-go produkter og mælk, til automater på skolerne.
LÆS MERE
Projekt Madkurv
Vi bliver medsponsor af projektet Madkurv og samarbejder med Aarhus Kommune om, at patienter i Aarhus med risiko for underernæring får en madkurv med hjem til fire dage.
Karolines Køkken
LANCERER MADKLUB
Nu bliver det endnu nemmere at få inspiration til madlavningen. Karolines Køkken lancerer ”Karolines Madklub”, hvor du kan udvikle din egen personlige madplan. Alle hverdagsopskrifterne er udviklet på baggrund af Fødevare­styrelsens kostråd.
Karolines Køkken
GØR DET NEMT AT SPISE BALANCERET
Vi gør alle opskrifter fra Karolines Køkkens ernærings­beregnede, så du kan se, hvor mange kalorier retterne indeholder, og hvordan ernærings­indholdet fordeler sig på bl.a. fedt, salt, sukker. Alle hverdagsretter lever op til de officielle anbefalinger og indeholder max 30% energi fra fedt.
De lange skoledage skal være
SUNDERE OG SJOVERE
Vi vil gerne gøre de lange skoledage sundere for børnene og indgår et samarbejde med Disney Nordic, som hjælper os med at udvikle produkt­serien Arla Kids – børnevenlige snacks til hele dagen.
LÆS MERE
Danske børn får større mad-mod
I vores mobile mælkehuse, som turnerer rundt i Danmark, kan børn og unge i alderen 10-14 år deltage i Arla Food lab, hvor de lærer om smage og råvarer, bliver udfordret på deres mad-mod og får mulighed for at udvikle deres egen smoothie.
Mit gode liv
Vi indgår partnerskabet ”Mit gode liv” med Hjerte- og Lungeforeningen om bedre medarbejdersundhed på fire af vores terminaler. Projektet, der fokuserer på fællesskab og indbyrdes motivation, skal hjælpe medarbejderne med konkrete værktøjer til en sundere hverdag.
Produkter med protein
Vi sætter fokus på protein og lancerer en række produkter med et højt indhold af protein, bl.a. Arla®Skyr og Arla® Protein.
LÆS MERE
Sundhed på Folkemødet
Under Folkemødet på Bornholm sætter vi fremtidens sundhedskommunikation på dagsordenen. Bl.a. via en paneldebat med Jakob Knudsen, landedirektør for Arla, Søren Brostrøm, direktør for Hjerteforeningen, Kim Høgh, forfatter, og Bente Klarlund Pedersen, professor og ansvarlig for Trygfondens Center for Aktiv Sundhed.
Ny yoghurtis på pind
Vi lancerer Yoggi Frozen - en velsmagende og kaloriefattig yoghurtis på pind.
LÆS MERE
Cold Cooking Lab
Det skal være nemmere at spise sundt på arbejdspladsen. Derfor udvikler vi kursuskonceptet 'Cold Cooking Lab', der inspirerer til brug af fedtfattige opskrifter i kantiner og på cafeer. Konceptet afløses i 2016 af konceptet ”SmagsLab”.
Måltids-partnerskabet
Vi bliver medlem af Måltids­partnerskabet, som har fokus på lighed i sundhed og på den del af befolkningen, der har de største udfordringer med at spise sundere. Partnerskabet består af erhvervs-, forbruger- og sundhedsorganisationer, forskningsinstitutioner, faglige organisationer, og myndigheder.
LÆS MERE
Arla Baby&Me
Vi introducerer en ny produktserie til de allermindste. Arla Baby&Me er økologisk grød udviklet til små børn fra seks måneder og lanceres i fire varianter med en mild og naturlig smag.
Sunde alternativer
I SPORTSHALLERNE
Vi vil gerne hjælpe sportsudøvere landet over med at kunne vælge sundere alternativer. Derfor indleder vi et partnerskab med Halinspektørforeningen om at fremme sundere og mejeribaserede alternativer i sportshallerne.
MADlejr
(EN) LEJRSKOLE MED BID I
Arla Fonden åbner den første MADlejr på sydfynske Helnæs. MAD-lejr er et lejrskolekoncept, som skal inspirere børn i folkeskolens 6. og 7. klasser til gode madvaner og bæredygtig livsstil. I løbet af de fem dage, som lejrskolen varer, bliver eleverne klogere på råvarer, grundsmage og madlavning.
LÆS MERE
Sammen kan vi gøre
EN STOR FORSKEL
Vi indgår partnerskaber med en række foreninger og organisationer landet over, fordi vi sammen kan gøre en stor forskel. Vi tilslutter os bl.a. et partnerskab på Holstebro Erhvervsskole sammen med Hjerteforeningen, som sætter fokus på sund kost og livsstil til unge. Som en del af projektet er Arla med til at sikre, at 100 erhvervsskoleelever kan spise morgenmad i ét år og få en god start på dagen.
Ekstra næring
I EN LILLE MUNDFULD
Vi lancerer Arla Protino® i sygeplejesektoren. Senere kommer serien i detailhandlen. Arla Protino er en serie af friske mejeriprodukter, der kombinerer et højt indhold af valleprotein og energi i velsmagende, små portioner.
Nationalt
SALT­REDUKTIONS­PROGRAM
Vi afslutter et projekt i det nationale saltreduktions­program, der er et partnerskab mellem industri, interesseorganisationer og myndigheder, som skal hjælpe med at skrue ned for saltforbruget hos producenterne, i kantiner, på cafeer, restauranter og derhjemme. Hos Arla har vi arbejdet på at nedsætte det tilsatte salt i vores gule Danbooste, og det er lykkedes os at nedsætte saltindholdet med 11%. Syv år har det taget os at finde frem til den rigtige opskrift, så vi opretholder kvalitet, smag, konsistens og holdbarhed.
Underernæring
DET SKJULTE SAMFUNDSPROBLEM
Vi tager initiativ til et samarbejde med Kost & Ernærings­forbundet om en vedvarende indsats mod underernæring hos ældre og patienter. Sammen afholder vi dialogmøder med andre aktører, seminarer i udvalgte regioner, og vi udarbejder og udgiver publikationen ”Underernæring – det skjulte samfundsproblem”.
LÆS MERE
Mindre fedt i minimælken
FRA 0,5% TIL 0,4%
Vi sænker fedtindholdet i minimælken fra 0,5% til 0,4%. Dermed fjerner vi over 200 tons fedt.
Mindre sukker i Arla Yoggi®
Vi fjerner 500 tons sukker i Arla Yoggi® yoghurt fra 2014-2016.
10.000 børn
BESØGER ARLA FOOD FEST
Vi afholder Arla Food Fest for andet år i træk i København. Knap 10.000 børn, lærere og forældre besøger vores madfestival over tre dage, hvor de lærer mere om gode madvaner, smag, bæredygtighed og sundhed.
LÆS MERE