Forårshedebølge sætter tryk på flødesalget

Læs tid
2 min
Forårshedebølge sætter tryk på flødesalget
Publiceret
27 juni 2018
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Foråret har overgået sig selv. Rekordantal sommerdage i maj og juni betyder, at de danske jordbær allerede er spiseklar. Og de modne bær kalder på følgeskab af fløde. Dét kan ses på flødesalget, som ifølge tal fra Karolines Køkken får danskerne til at købe store mængder fløde i sommermånederne.

Det er et tydeligt tegn på sommer, når de danske jordbær er plukke- og spiseklar. Alene i maj og juni har vi haft flere sommerdage over 25 grader end hele sidste år. Det betyder, at ventetiden på de søde bær allerede er ovre. Den dybe, røde farve har sat sig, og de danske bær ligger klar i bakkerne og venter på at blive spist. Og det er ikke gået danskernes næse forbi.

Tal fra Karolines Køkken viser, at i takt med at de danske jordbær bliver modne, stiger danskernes forbrug af fløde. Jordbær med fløde er en populær spise, og det kan mærkes i de danske supermarkeder. Da jordbærsæsonen var på sit højeste i juni 2017, steg salget af fløde med 14 procent sammenlignet med måneden forinden. Der blev solgt over tre millioner liter piskefløde i maj og juni måned sidste år. Det svarer til, at hver dansker i gennemsnit indtager mere end en kvart liter piskefløde i jordbærsæsonen.

”Fløden er en tro følgesvend til de søde og friske bær, så det er ren gensynsglæde, når de danske jordbær rammer butikkerne. Flødesalget stiger en smule hvert år i jordbærsæsonen, og det er sjovt at se, hvor stor sammenhængen er mellem salget af fløde og højtider og sæson. Vi ser nemlig i høj grad tendensen til jul og påske, hvor danskerne også køber mere fløde,” siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken gennem 24 år.

Fornyelse fryder
Jordbær med fløde er en sand sommerklassiker, og mange foretrækker den traditionelle udgave. Men er du frisk på ny inspiration har Karolines Køkken udviklet en række opskrifter, hvor de populære jordbær indgår i nye smagsvarianter. Blandt andet en ny dessert:

”Vi har udviklet en ny sommerdessert med navnet ”Fløde med jordbær”. Den kan forberedes flere timer før servering, så den fungerer som en nem dessert, når man får gæster. Desserten består af en frossen jordbærpuré, som overhældes med en lækker flødeblanding med bl.a. vanilje og limeskal. Desserten skal blot sætte sig nogle timer i køleskab, og så er den klar til servering. Jeg tror, at det bliver sommerens desserthit,” siger Tove Færch og fortsætter:

”Jordbær har den fine egenskab, at bærrenes sødme matcher både desserter og salater. Prøv eksempelvis at erstatte eller supplere kammerjunkerne i en koldskål med jordbær eller drys hakkede jordbær over de grønne salater til grillmaden.”

Ligesom mad smager bedst, når man selv har været med til at lave det, smager jordbær også en tand bedre, hvis man selv har plukket dem. Samtidig er det en rigtig hyggelig sommerudflugt for hele familien.

Få mere inspiration til, hvordan du får mest ud af sommerens danske jordbær her, hvor Karolines Køkken har samlet en masse lækre opskrifter med jordbær. Prøv for eksempel: Fløde med jordbær, Jordbærlassi, Skyrkoldskål med jordbær, salat med jordbær eller jordbærhytteostkage.

Fakta om salget af piskefløde i jordbærsæsonen:

  • Juni 2017 var højsæson for jordbær sidste år. Da de danske jordbær ramte supermarkederne, steg salget af fløde med 14 procent i forhold til maj 2017.
  • I maj og juni 2017 blev der solgt 3.075.700 liter piskefløde i supermarkederne.
  • Danskernes forbrug af piskefløde i juni 2017 svarer til, at hver dansker i gennemsnit indtog 0,28 liter piskefløde – eller lidt over en kvart liter.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663