Pressemeddelelse

Arla klar med nyt emballagetiltag: Nu pakkes 21,5 mio. oste ind i mere klimavenlig emballage

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Hvert år køber danskerne 21,5 mio. Arla-skæreoste, og fra uge 35 vil disse oste være pakket ind i en mere klimavenlig emballage. Det sker som et led i mejerikoncernens ambitiøse emballagestrategi. Fremover vil de velkendte skære- og skiveskårne oste fra Riberhus, Klovborg og Arla ØKO blive iført en emballage, der blandt andet består af biobaseret folie fra sukkerrør og genanvendt plastik. Fremover kan du kende den mere klimavenlige emballage ved at kigge efter det nye CO2-logo på Arlas produkter.

Danskerne er så glade for ost, at vi i løbet af et år køber hele 21,5 mio. skære- og skiveskårne oste fra Arla. Som et led i Arlas ambitiøse emballagestrategi om, at al emballage skal være CO2-neutral inden 2050, vil samtlige af de 21,5 mio. oste fra uge 35 være pakket ind i en ny og mere klimavenlig emballage.

Den nye emballage på Arlas oste sikrer en CO2-reduktion på 173.000 kg om året. Besparelsen i CO2 svarer til at køre jorden rundt 37 gange i en almindelig personbil.

”I Arla gør vi en stor indsats for at gøre vores mejeriprodukter mere miljøvenlige, og her er grøn og klimavenlig emballage en helt central del af løsningen. Det nyeste initiativ på området er, at vi nu kan lancere en mere klimavenlig emballage på vores skære- og skiveskårne oste, og det er et vigtigt skridt i vores emballagestrategi,” siger Jakob B. Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

Emballage vil fremover bestå af sukkerrør og genanvendt plast

Når du køber en skæreost fra Arla, kan du vælge mellem to varianter: En hel skæreost eller en skiveskåret skæreost. De to ostetyper er pakket forskelligt ind, og derfor er deres nye og mere klimavenlige emballage heller helt ikke ens.

Arlas hele skæreoste vil fremover være pakket ind i en mere klimavenlig emballage, der består af 75 pct. biobaseret folie fra sukkerrør. Det giver en CO2-reduktion på 12 pct. De skiveskårne oste pakkes i en emballage bestående af en bund, som indeholder 80-85 pct. genanvendt plastik, mens toppen består af 50 pct. genanvendt plastik. Det sikrer en reduktion i CO2 på 11 pct.

Nyt logo på CO2-reducerede Arla-emballager

Den nye og mere klimavenlige emballage på Arlas oste er endnu et skridt på vejen mod mejerikoncernens ambitiøse klimamål om at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2 neutrale i 2050.

Samtidig med det nye initiativ vil Arla gøre det let for forbrugerne at navigere efter emballager, der er CO2-reduceret. Arla lancerer nemlig et nyt CO2-logo, som fortæller, at den pågældende emballage er CO2-reduceret.

”Vi har indført et nyt CO2-logo på vores produkter for at gøre det lettere for forbrugerne at finde emballager, der er mere klimavenlige. Det gør vi, fordi vi gerne vil hjælpe vores kunder med at tage et grønnere valg,” siger Jakob B. Knudsen.

Arla introducerer den nye og mere klimavenlige emballage på skære- og skiveskårne oste samt CO2-logoet i uge 35.

Fakta om den mere klimavenlige emballage på Arlas oste fra Riberhus, Klovborg og Arla ØKO:

  • Den nye og mere klimavenlige emballage på skære- og skiveskårne oste vil være i detailhandlen fra uge 35.
  • Den nye emballage giver en CO2-reduktion på 173.000 kg om året. Det svarer til at køre jorden rundt 37 gange i en almindelig personbil.
  • De hele skæreoste bliver pakket i emballage, der består af 75 pct. biobaseret folie fra sukkerrør. Det giver en CO2-reduktion på 12 pct.
  • De skiveskårne oste pakkes i en emballage bestående af en bund, som indeholder 80-85 pct. genanvendt plastik, mens toppen består af 50 pct. genanvendt plastik. Det sikrer en reduktion i CO2 på 11 pct.
  • Arla indfører et nyt CO2-logo, der skal gøre det lettere for forbrugeren at navigere efter emballager, der er CO2-reduceret.
  • Arla har en ambitiøs emballagestrategi om, at al emballage skal være CO2-neutral inden 2050.
  • Arla har et mål om at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2 neutrale i 2050.

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 10.300 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Jesper Skovlund
Primær kontaktperson

Jesper SkovlundPR-chef, Arla Danmark