Her er Arlas top-5 over årets største madtrends

Læsetid
2 min
Publiceret
19 december 2025
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Du har helt sikkert scrollet forbi dem på TikTok, Instagram eller Facebook. Dubai chokolade, fermenterede drikke, hot honey, hytteostpizza og gyoza i fad. 2025 har endnu engang vist, hvor hurtigt madinspiration spreder sig på sociale medier.

I Arla følger vi udviklingen tæt, og vores inspirationskøkken tester, smager og udvælger de tendenser, der faktisk holder – og omsætter dem til simple opskrifter og praktiske how-to’s, som alle kan kaste sig over.

1. Dubai chokolade og pistacie – overalt i 2025 Dubai-chokoladen er ikke bare en trend – den er en decideret bølge. Den luksuriøse chokoladebar med tyk mælkechokolade, sprød kadayif og cremet pistacie er røget direkte ind på top-10 over årets mest trendende Google-søgninger.

På sociale medier eksploderer pistacieindholdet, og smagen dukker nu op i alt fra flødeboller og fastelavnsboller til desserter og kager.

I Arlas Inspirationskøkken har vi udviklet både Dubai-chokoladebar, pistaciecreme og Dubai-cheesecake – alt sammen opskrifter, som danskerne allerede har taget til sig.

Dubai chokolade - den virale Dubai chokoladebar | Arla

Pistaciecreme - enkel creme med pistacie og hvid chokolade | Arla

Dubai chokolade cheesecake - den virale Dubai chokolade | Arla

2. Proteinbølgen fortsætter – og hytteost hitter som aldrig før Proteintrendens fremmarch fortsætter uden at miste pusten. Særligt hytteost har fået status som en allround ingrediens, der kan bruges i alt: bowls, boller, hytte-mayo og endda cookie dough lavet på hytteost, vanilje, honning og mandelmel.

I 2025 er salget af Arlas hytteost steget med 42 % og opskriften på vores hytteostpizza er blandt årets allermest søgte -

Hytteostpizza - hurtig pizzabund med hytteost, æg og mel | Arla.

Samtidig oplever vi en markant efterspørgsel efter skyr, der er blevet et go-to produkt for dem, der både vil have protein og cremet konsistens. Kombineret med græsk yoghurt er der ingen tvivl: Proteinprodukterne bliver kun endnu større i 2026.

3. Fermentering: Kefir & gut health boomer Hvis 2024 var kombuchaens år, så er 2025 officielt året, hvor kefir og fermenterede mælkedrikke flytter ind i danske køkkener. På sociale medier fylder gut health mere end nogensinde, og naturligt fermenterede drikke rammer perfekt ned i trenden.

Kefir bliver hyldet for både smag, funktion og mavebalance – og Arla har oplevet en markant stigning i salget af kefirprodukter på 57% i 2025.

Trenden er især drevet af store mængder SoMe-indhold med “kefir mornings” og “24-hour gut reset”.

Alt tyder på, at fermenterede mælkedrikke bliver endnu større i 2026.

4. Små snacks og sjove smagskombinationer – chaos cuisine på menuen
Flight-trenden er blevet et af årets mest legende fænomener. Vi ser egg flights, tomato flights og endda toast flights, hvor én råvare udforskes på tre, fem eller ti måder. Kreativitet er nøgleordet. Samtidig fortsætter chaos cuisine med kombinationer som yoghurt + kaffe, vandmelonssandwiches og hot honey på stort set alt.

Det handler mindre om regler – og mere om smag, mod og nysgerrighed.

5. Gyoza i fad – viral hverdagsmad Hvis der er én ret, der har overrasket i 2025, er det gyoza i fad. Trenden startede på TikTok, men er blevet en fast del af hverdagsmaden: nemt, sjovt og fyldt med smag. Arlas opskrift på gyoza i fad er blandt årets mest populære hverdagsretter.

Sidste år var vi usikre på, om danskerne kendte gyoza bredt nok – men nu ligger de klar i frysedisken i stort set alle supermarkeder. Men de smager stadig allerbedst, når man laver dem selv – og vores egne gyoza i fad-opskrifter er blandt årets mest populære:

Gyoza i fad – nem og asiatisk hverdagsret på under 30 min. | Arla.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Rune Jungberg Pedersen
Rune Jungberg Pedersen Kommunikationsdirektør Arla Danmark rpeda@arlafoods.com +45 91 31 10 88
Mathilde Bressum
Mathilde Bressum Communications Officer mabyl@arlafoods.com +45 91 31 16 40
Anders Græsbøll Buch
Anders Græsbøll Buch PR & Communication Associate Manager andbu@arlafoods.com +45 91 31 13 29