Nyt logo gør det let at vælge mere klimavenlig emballage

I Arla har vi stor fokus på, at reducere CO2 påvirkningen fra vores emballager. For at gøre det let at navigere efter emballager, der er CO-reduceret, har vi lanceret et nyt logo, som fortæller at emballagen er klimavenlig. Logoet vil løbende blive påført vores produkter, når emballagen bliver udskiftet med en mere klimavenlig udgave.

Logoet kommer på allerede eksisterende emballager samt på nylanceringer. Her på siden kan man læse mere om de ændringer der sker på emballagerne, samt holde sig opdateret på de ændringer der sker i takt med at markedet ændrer sig.

21,5 millioner oste bliver klimavenlige

Fra september bliver vores velkendte oste, Riberhus, Arla Klovborg og Arla ØKO, pakket ind i en mere klimavenlig emballage. Det betyder, at de velkendte skære-og skiveskårne oste vil blive iført en emballage, der blandt andet består af biobaseret folie fra sukkerrør og genanvendt plastik. Fremover kan du kende den mere klimavenlige emballage ved at kigge efter det nye CO2-logo.

Når du køber en skæreost fra Arla, kan du vælge mellem to varianter: En hel skæreost eller en skiveskåret skæreost. De to ostetyper er pakket forskelligt ind, og derfor er deres nye og mere klimavenlige emballage heller helt ikke ens.

Vores hele skæreoste vil fremover være pakket ind i en mere klimavenlig emballage, der består af 75 pct. biobaseret folie fra sukkerrør. Det giver en CO2-reduktion på 12 pct. De skiveskårne oste pakkes i en emballage bestående af en bund, som indeholder 80-85 pct. genanvendt plastik, mens toppen består af 50 pct. genanvendt plastik. Det sikrer en reduktion i CO2 på 11 pct.

Den nye emballage på Riberhus, Arla Klovborg og Arla ØKO sikrer en CO2-reduktion på 173.000 kg om året. Besparelsen i CO2 svarer til at køre jorden rundt 37 gange i en almindelig personbil.

Mere klimavenlig emballage er et led i Arlas ambitiøse klimamål

Den nye, mere klimavenlige emballage på vores skære- og skiveskårne oste, Riberhus, Arla Klovborg og Arla ØKO er en central del af vores mål om at gøre vores mejeriprodukter mere klimavenlige. Arla har et mål om at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2018 og har samtidig en ambition om, at al emballage skal være CO2-neutral inden 2050 i tråd med mejerivirksomhedens overordnede klimamål om, at hele virksomheden skal være CO2 neutral i 2050. Derfor vil al emballage på vore produkter løbende udskiftes med CO2-reducerede udgaver.