Hvad består mælk af?

  16 Kommentarer

Mælk består af 90 procent vand og derudover protein, kulhydrat og et varieret fedtindhold. Mælk indeholder desuden næringsstofferne calcium, vitamin B2, vitamin B12, fosfor, jod og kalium.

For mange danskere er et glas mælk en naturlig følgesvend til dagens måltider, men det er ikke alle, der ved præcis, hvad de drikker.

Egentlig indeholder mælk mest bare vand. Helt op mod 90 procent. Mælk består af desuden af cirka 3,5 procent protein, 4,7 procent kulhydrat (også kaldet laktose/mælkesukker), mens mængden af fedt varierer: I skummetmælk er den 0,1 procent, i sødmælk 3,5 procent.

Det er dog sammensætningen af især calcium (kalk), protein, vitamin B2, vitamin B12, fosfor, jod og kalium, der gør mælken til en næringstæt fødevare. At en fødevare er næringstæt betyder, at den indeholder mange forskellige næringsstoffer pr. kalorie.

Læs også: Er mælk sundt?

Calcium

Calcium er nødvendig for vedligeholdelse af normale knogler, og mælkens indhold af calcium er den primære årsag til, at mager mælk og mælkeprodukter indgår i Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Calcium er nødvendig for normal vækst og knogleudvikling hos børn og unge i voksealderen, og hele livet bidrager calcium til vedligeholdelse af vores knogler. Nedbrydning og genopbygning af knoglevæv er noget, der sker gennem hele livet.

Læs også: Mælk er rig på calcium

Når vi bliver ældre øges knoglenedbrydningen naturligt, og vi taber knoglemineral. Lav knoglemineraltæthed er en risikofaktor for knoglebrud i forbindelse med knogleskørhed. Calcium kan hjælpe med til at mindske dette tab af knoglemineral hos kvinder fra 50 års alderen, forudsat at man indtager 400 mg calcium per portion og dagligt minimum 1200 mg calcium fra forskellige fødevarer. 400 mg calcium kan for eksempel fås ved at drikke 1 glas drikke-skyr (200 ml) eller spise 2 skiver mager gul ost (55 g).

I øvrigt er calcium også nødvendigt for vedligeholdelsen af normale tænder.

Med ét stort glas mælk (250 ml*) får du dækket cirka halvdelen af dit daglige behov for calcium, vitamin B2, vitamin B12, fosfor og jod. Og med ét stort glas mælk er 20 procent af dit kalium-behov dækket.

Protein
Mælk og mejeriprodukter indeholder protein. Protein bidrager til at øge og vedligeholde vores muskelmasse, men også knoglerne har brug for protein.

Læs også: Mælk er rig på protein

*Et almindeligt glas mælk indeholder cirka 250 ml. Når man udregner dagligt referenceindtag på en fødevare, sker det dog normalt pr. 100 gram. Derfor følger her tal på dagligt referenceindtag for 100 g. minimælk:

  • Calcium: 123.8 mg/100g (15% af dagligt referenceindtag)
  • Vitamin B2: 0.17 mg/100g (12 % af dagligt referenceindtag)
  • Vitamin B12: 0.49 ug/100g (20% af dagligt referenceindtag)
  • Fosfor: 96.9 mg/100g (14% af dagligt referenceindtag)
  • Jod: 24.3 ug/100g (16% af dagligt referenceindtag)
  • Kalium: 157.8 mg/100g (8% af dagligt referenceindtag)