Hvor meget mælk skal man drikke?

Ifølge Fødevarestyrelsen kan man drikke eller spise mellem en kvart og en halv liter mager mælk eller mælkeprodukter dagligt, som en del af en sund og varieret kost.

Mager mælk og mælkeprodukter indgår i Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Men når det kommer til mængder, er det helt individuelt, hvor meget mælk, man kan drikke om dagen. Holder man sig mellem en 1/4 og en 1/2 liter mager mælk eller mælkeprodukter om dagen, kan mælk indgå som et element i en sund og varieret kost, hver dag hele livet. Uanset om vi er 4, 45 eller 70 år gamle.

Mælk indeholder en unik pakke af næringsstoffer, nemlig calcium (kalk), protein, vitamin B2, vitamin B12, fosfor, jod og kalium. Alle sammen vitaminer og mineraler, som er vigtige for vores krop. Ét stort glas mælk (250 ml*) dækker cirka 40 procent af vores daglige calcium-behov. Calcium og protein bidrager til at vedligeholde vores knogler gennem hele livet, mens protein endvidere bidrager til at øge og vedligeholde vores muskelmasse. Hvis man drikker ét stort glas mælk dagligt, får man også dækket cirka halvdelen af det daglige behov for vitamin B2, vitamin b12, fosfor og jod, og dækker desuden 20 procent af kaliumbehovet.

Læs også: Hvad består mælk af?

Det handler om, hvem du er

Men er det så en kvart eller en halv liter?

Det kommer helt og holdent an på, hvem du er, og hvad du ellers spiser. Får du ikke dækket dit calcium-behov i din øvrige kost, er mælk en god mulighed. Men hvis du spiser en næringsrig kost, der supplerer mælkens næringsindhold, kan du godt nøjes med mindre mælk eller helt undvære.

Som udgangspunkt er Fødevarestyrelsens vejledning dækkende for både voksne og børn over 1 år. Børn fra 1-2 år bør dog drikke letmælk i stedet for de mere magre mælketyper, for at sikre at de får kalorier nok.

Hos voksne bidrager calcium og protein til vedligeholdelsen muskler og knogler, og hos børn er er calcium og protein nødvendig for den almindelige vækst og udvikling af knogler og muskler.

Drikker eller spiser du mere mælk og mælkeprodukter end Fødevarestyrelsens anbefalinger, skal du være opmærksom på, at det ikke bliver på bekostning af andre fødevarer med godt næringsindhold, for mælk kan ikke skabe en sund og varieret kost alene.

Læs også: Er mælk sundt?

*Et almindeligt glas mælk indeholder cirka 250 ml. Når man udregner dagligt referenceindtag på en fødevare, sker det dog normalt pr. 100 gram. Derfor følger her tal på dagligt referenceindtag for 100 g. minimælk:

  • Calcium: 123.8 mg/100g (15% af dagligt referenceindtag)
  • Vitamin B2: 0.17 mg/100g (12 % af dagligt referenceindtag)
  • Vitamin B12: 0.49 ug/100g (20% af dagligt referenceindtag)
  • Fosfor: 96.9 mg/100g (14% af dagligt referenceindtag)
  • Jod: 24.3 ug/100g (16% af dagligt referenceindtag)
  • Kalium: 157.8 mg/100g (8% af dagligt referenceindtag)