Mælk er rig på protein

Mælk har et naturligt højt indhold af protein, som er med til at øge og vedligeholde vores muskelmasse. Læs mere om proteinindholdet i mælk.

Vores krop består af 15-20 procent protein, hvilket svarer til omkring 12 kg for en person med en kropsvægt på 70 kg. Protein bidrager blandt andet til at øge og vedligeholde vores muskelmasse, som ellers kontinuerligt nedbrydes.

For voksne anbefales det jævnfør de nordiske kostanbefalinger, at 10-20 procent af det daglige kalorieindtag kommer fra protein. Dette svarer til 0,8-1,5 g protein per kg kropsvægt per dag, så for en person på 70 kg vil dette svare til, at denne dagligt skal spise 56-105 g protein. De fleste voksne danskere ligger fint inden for dette interval med et gennemsnitligt indtag på 88 g protein dagligt. Ved hård fysisk træning, hos ældre eller i situationer, hvor kroppen på andre måder er presset, kan proteinbehovet være større.

Hvor finder du protein i mad og drikke?

Protein findes i mange mad- og drikkevarer. Ikke kun mælk. De væsentligste kilder til protein i den danske kost er kød og kødprodukter, mejeriprodukter såsom mælk, ost og yoghurt samt brød og kornprodukter.

Andre proteinrige fødevarer er æg, fisk, fjerkræ, bælgfrugter, som kikærter, bønner og linser og sojaprodukter som tofu. 

Hvis du spiser en sund og varieret kost til daglig, hvor de fleste fødevaregrupper indgår, behøver du ikke have fokus på, hvilke fødevarekilder du får dine proteiner fra. Kostundersøgelser viser, at langt de fleste danskere får dækket deres proteinbehov gennem en varieret kost.

Læs også: Er mælk sundt?